|
Ви хочете написати фугу?
У Національному будинку органної та камерної музики відбувся концерт пам’яті видатного канадського піаніста Гленна Херберта Гульда (1932—1982 рр.)
15 листопада 2012, четвер
Поширити у Facebook
Цього року відзначають 80-річчя від дня народження маестро і 30-річчя його смерті.
Гленн Гульд — це легенда.
І, як за всякою легендою, за ним тягнеться шлейф слави й різноманітних вигадок.
Музикант славився своєю ексцентричністю.
Він, наприклад, мав звичку мугикати або наспівувати собі під ніс під час виконання, створюючи певні складнощі звукорежисерам своїх записів; сам Гульд говорив, що це відбувається з ним несвідомо і посилюється, якщо даний інструмент служить гірше його виконавським завданням.
Гленн володів видатною піаністичною технікою, яку прийнято частково пов’язувати з його особливою посадкою: Гульд вважав, що дуже низька позиція над інструментом дозволяє йому повніше контролювати клавіатуру.
Гульд славився чіткістю туше навіть при дуже високих темпах, особливо в поліфонічних творах. Водночас Гульд був різким противником розважально-віртуозного підходу до музики, розуміючи музикування як духовний та інтелектуальний пошук.
Руки Гленна Гульда були його інструментом, тому він фанатично дбав про них. Завжди носив рукавички, інколи одразу кілька пар одночасно. Перед виступом він опускав руки в гарячу воду (цю процедуру пізніше перейняли багато піаністів). Недовірливий Гленн Гульд вважав, що у нього слабке здоров’я. Все життя лікувався від уявних хвороб. Носив з собою валізу, повну медикаментів.
1957 року піаніст зробив гастрольну поїздку до колишнього СРСР, ставши першим північноамериканським музикантом, що виступав у Радянському Союзі після закінчення Другої світової війни. Гульд говорив, що не уявляє собі життя, в якому не було б музики, а причиною того, що він став музикантом, називав творчість Баха (інтерпретації творів великого композитора Гленном Гульдом досі залишаються неперевершеними).
Перше виконання і запис «Гольдберг-варіацій» Баха зробило музиканта всесвітньо популярним, його концерти мали величезний успіх на кращих сценах світу. Але у віці 32 років піаніст назавжди відмовився від привселюдних виступів і займався лише студійними записами, прокоментувавши свій вчинок словами: «Сенс музикування — не в змаганні, а в любові до музики».
Вечір, підготовлений солістами Будинку органної музики, відкрила арія «Гольдберг-варіацій» у виконанні Катерини Баженової (фортепіано), органіст Володимир Кошуба представив публіці павану Lord of Salisbury високо шанованого Гульдом Орландо Гіббонса (1583—1625 рр.) (прем’єра в Україні) і твори Баха для органу.
Вперше в нашій країні прозвучали вигадування Гульда-композитора — дві фортепіанні п’єси і Струнний квартет, озвучений Квартетом ім. Лисенка в складі: Анатолій Баженов (скрипка), Олег Серединський (скрипка), Сергій Романський (альт), Іван Кучер (віолончель). Завершила концерт жартівлива кантата Гленна Гульда So, you want to write а fugue? у виконанні Ольги Швидкої (сопрано), Анни Лабуть (мецо-сопрано), Андрія Кирилова (тенор), Олега Чернощекова (бас) і Квартету ім. Лисенка. Чотири вокалісти пропонували слухачам самим спробувати творити музику, запевняючи, що написати фугу можливо, але потрібно дуже старатися!
Автор: Ольга Савицька
Колективи: Квартет ім. М. Лисенка
Виконавці: Олег Серединський, Сергій Романський, Іван Кучер, Анатолій Баженов
Концертна організація: Національний будинок органної та камерної музики України
Концертний зал: Концертний зал Національного будинку органної та камерної музики України
Джерело: Газета "День"
|