Перший акорд «Контрастів» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Перший акорд «Контрастів»
Стельмашенко Богдана
Пірієв Олександр Валерійович
Шумкова Марфа
Молодіжний симфонічний оркестр
Скорик Мирослав Михайлович
Керімов Фахраддін
Кияновська Любов Олександрівна
Камінський Віктор
Скорик Мирослав Михайлович
Щербаков Ігор Володимирович
Перший акорд «Контрастів»
«Вечір прем’єр» в рамках Міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти»
30 вересня 2011, п'ятниця
Поширити у Facebook

Міжнародний фестиваль «Контрасти»Львівський міжнародний фестиваль сучасної музики «Контрасти» проходив цьогоріч у сімнадцятий раз, і доводиться лише подивуватись, як такому елітарному мистецькому явищу вдалось втриматись «на плаву» попри всі соціально-економічні бурі, що проносились над ним впродовж майже двох десятиріч.

Гадаю, секрет такого успішного тривання фестивалю – щорічний пошук якогось нового підходу, родзинки, що привабить вибагливих львівських і приїжджих меломанів оригінальністю, новим, свіжим поглядом на мистецький процес.

Не зрадили своїй традиції організатори фестивалю (Львівська філармонія, Спілка композиторів і Національна музична Академія імені Миколи Лисенка) і цього року.

Попри парад видатних виконавців, знаних в цілому світі, прискіпливо вибрані програми, інноваційні задуми, цьогорічний фестиваль об’єднала якась особлива сердечність і прагнення продемонструвати серйозні і сильні почуття, які не в змозі знівелювати жодна глобалізація і заслонять жодні економічні проблеми.

Олександр Пірієв виконує концерт «Mersiye» для віолончелі з оркестром Франгіз АлізадеОці ж лірико-філософські образно-емоційні пріоритети виявив «Вечір прем’єр» в рамках Міжнародного фестивалю «Контрасти», що став відкриттям фестивалю 30 вересня у концертному залі філармонії ім. С. Людкевича.

Перший могутній прем’єрний акорд дав монументальний твір – Концерт для віолончелі з оркестром «Mersiye» однієї з найбільш голосних зараз у світі композиторок, азербайджанки Франгіз Алізаде.

Цим розгорнутим полотном у виконанні симфонічного оркестру «INSO-Львів» драматично, сильно і пристрасно продиригував відомий диригент Фахраддін Керімов, краянин авторки, а соліст – киянин Олександр Пірієв, безумовно, заслуговує найвищої оцінки не лише завдяки професійній майстерності, але й глибокому розумінню і відтворенню складної філософської авторської концепції.

Твір Франгіз Алі-Заде в такій вельми вдалій інтерпретації сприйнявся, сподіваюсь, адекватно, але поруч з тим «різновекторно»: по-перше, в ньому не відчувалось переваги «типово жіночого» начала, замкнутого у внутрішньому світі переживань і субтельних настроїв, що звично асоціюється з жіночою творчістю, а навпаки, він залишив враження жорсткої експресіоністичної, а навіть апокаліптичної картини сучасного світу, переданої з граничною відвертістю; по-друге, експериментальні прийоми композиторської техніки не відчувались як «епігонство авангарду» (вираз М. Томашевського), що нерідко так дратує в деяких опусах сьогодення, а попри повне усвідомлення модерності творчої свідомості виглядають абсолютно органічно, стисло відповідні до сутності авторського задуму, навіяного трагедією 11 вересня 2001 року у США.

Диригує Фахраддін Керімов

В зовсім іншій площині образного мислення вирішений одночастинний концерт «Пам’яті Олега Киви» Ігоря Щербакова для флейти і оркестру, солісткою в якій виступила прекрасний тонкий музикант Богдана Стельмашенко. За жанровою спрямованістю видається доцільнішим окреслити його як «Елегію» - настільки особисто і чуттєво він сприймається.

Кілька алюзій з творчості дочасно померлого Олега Киви, зокрема з найвідомішого його твору – Третьої камерної кантати на слова Павла Тичини – проходять контрапунктом до вібруючої медитативної матерії, до ліричної рефлексії, що складає істоту індивідуального стилю І. Щербакова.
Грає Богдана Стельмашенко

Наступна прем’єра – Диптих «З Жюлі д’Аспермон» для меццо-сопрано і оркестру Віктора Камінського на вірші Лідії Мельник з солісткою Марфою Шумковою, під батутою Мирослава Скорика – стала, властиво, майже моментальним віддзеркаленням київської прапрем’єри.

Сам поетичний текст містить деякі елементи художньої містифікації: адже Жюлі д’Аспермон – ймовірна, однак неіснуюча французька поетеса початку ХХ ст., за припущенням – сестра Ґійома Аполінера (Д’Аспермон, Франсуа – ймовірний, майже підтверджений історично батько поета), відтак і поезія вирішена у вишукано символістичному дусі.

Марфа Шумкова виконує Диптих «З Жюлі д’Аспермон» Віктора КамінськогоВідповідно, і музика двох «співаних поезій» - «Ноктюрну» і «Останнього листа» - чутливо «підігрує» символістичним обертонам поетичного змісту, рельєфніше інтонує численні алітерації і колристику фонетичного ряду, хоча за музичною мовою все ж не залишається сумніву, що це твір постмодерної доби.

В контексті актуального стилю Віктора Камінського Диптих став справжім сюрпризом, настільки незвичним він сприймається у його останніх творчих пошуках.

Надзвичайно цікаво показала себе в цьому творі Марфа Шумкова (випускниця Московської консерваторії, учениця Владислава П’явка), її сильне, гарно забарвлене меццо-сопрано – справжній оперний голос! – додав загальному образу дещо більшої чуттєвості.

Восьмого скрипкового концерту Мирослава Скорика, ще й з самим Маестро за диригентським пультом, публіка чекала з великим нетерпінням. Адже і те, що цей жанр в останні роки став улюбленим для композитора, кожного разу вражаючи новими вершинами досконалості, і те, що для кожного з них автор знаходив найбільш відповідних виконавців (Юрій Харенко (№ 3), Юрій Мазуркевич (№ 4), Олег Каськів (№ 5), Андрій Бєлов (№ 6), Назарій Пилатюк (№ 7), що мали змогу в призначених для них творах максимально розкрити своє творче ego, і те, що цей концерт мав ще «Присвяту Шопену» і пов’язаний з ювілеєм геніального польського митця, формувало дуже виразну слухацьку установку.

Диригує Мирослав СкорикСам концерт, звісно, справив те враження, яке від нього очікували: драматичний, позначений більше трагічними відтінками (вже ряд цитат з музики Шопена творить недвозначний змістовний ряд: прелюдія сі мінор – прелюдія до мінор – Траурний марш з Сонати № 2 – фінал цієї ж сонати); авторське ж висловлювання сповнене величезним спів-чуттям і спів-розумінням внутрішнього світу польського романтика.

Мирослав Скорик недаремно підкреслює, що Шопен належить до його улюблених композиторів – це особисте ставлення було дуже помітним у концерті in memoria.

В ряду скрипкових концертів Восьмий займає цілком особливе місце, де вже не «я і моє бачення світу», спрямоване на конкретного виконавця, творить головну авторську концепцію, а «мій погляд на Шопена і сучасний світ» стає серцевиною задуму.

Скрипалька Катажина Феєер виконує Концерт №8 Мирослава СкорикаА от солістка – молода польська скрипалька Катажина Феєер – на превеликий жаль, дещо розчарувала слухачів.

На думку практично всіх, з ким довелось спілкуватись, її грі забракло належної експресії, свободи і сили виразу, так необхідних для цього твору.

Дещо відсторонена рафінована манера інтерпретації пасувала би більше до конструктивно-авангардового опусу, аніж до кордоцентричної енергетики стилю Скорика.

Та загалом враження від «Вечора прем’єр» слушно було б окреслити, як «катарсис»: цим грецьким словом, як відомо, позначався стан духовного просвітлення, відкриття незвіданих обріїв на межі свідомості й інтуїції, яке під силу лише справжньому високому мистецтву.

Кожен з творів, що увійшли у «Вечір прем’єр» з повним правом можуть претендувати на цей найвищий титул в мистецтві.

Учасники і гості відкриття фестивалю «Контарсти»: М. Шумкова, Б. Стельмашенко, І. Щербаков, Ф. Алізаде, Й. Єрмінь, М. Скорик, О. Пірієв, Ф. Керімов


Спеціально для Music-review Ukraine
Доктор мистецтвознавства
Любов Кияновська


Автор: Любов Кияновська
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Молодіжний симфонічний оркестр "INSO-Львів"
Виконавці: Богдана Стельмашенко, Олександр Пірієв, Марфа Шумкова
Диригенти: Мирослав Скорик, Фахраддін Керімов
Композитори:Віктор Камінський, Мирослав Скорик, Ігор Щербаков
Музикознавці: Любов Кияновська
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Концертний зал: Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської обласної філармонії
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти"





Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110623_215.jpg