Як народилася легенда? | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Як народилася легенда?
Як народилася легенда?
Відома постановка Анатолія Шекери «Болеро» прикрашає афішу Національної опери вже понад півстоліття
9 травня, четвер

Нагадаємо, прем’єра балету на музику Моріса Равеля на київській сцені відбулася 16 травня 1968 року і відтоді кожного разу покази відбуваються з аншлагами. Про історію народження цієї хореографічної перлини Анатолія Шекери, перших виконавців і чому до нині провідні танцівники столичної сцени «змагаються», щоб продемонструвати в «Болеро» свою майстерність глядачам «Дня» розповіла вдова відомого балетмейстера, екс-балерина, педагог-репетитор Національної опери Елеонора Стебляк. До речі, 17 травня — день народження Анатолія Федоровича, якому виповнилося б 84... і вже 19 років, як Шекера пішов у Вічність, але чотири його знамениті постановки — «Ромео і Джульєтта», «Спартак», «Лебедине озеро» і «Болеро» досі лишаються виставами-візитівками столичної Опери.

— Анатолію Федорову давно подобалась музика Равеля «Болеро» й особливо інтерпретація цього твору у виконанні відомого австрійського диригента Герберта фон Караяна, але різні постановки заважали йому здійснити цю мрію... Шекера народився у Владивостоці (Росія), в родині українських переселенців. Навесні 1968-го він провідував захворілого батька, повертаючись до Києва, Анатолій Федорович у літаку придумав, яким буде його балет «Болеро», — розповіла Е.М.СТЕБЛЯК. — Версія фон Караяна — гімн життю! В Шекери — це історія про горду, вільну дівчину, символ чистого кохання, яка підноситься на олтарі... Першою виконавицею партії Дівчини в білому стала відома київська характерна танцівниця Наталя Уманова, яка досягла великої драматичної виразності, а ця роль стала знаковою в її творчій долі. Вистава подобається всім — публіці, музикантам і танцівникам. На «Болеро» відточували свою майстерність кілька поколінь артистів! Солісти зізнаються, що їх приваблює вистава, яка підіймає тему кохання, коли складно дівчині зробити вибір, зрозуміти чи це дійсно любов, як пережити зраду коханого і не зламатися у вирі відчаю, знайти життєвий стрижень, стати, незважаючи ні на що, сильною особистістю. В кожної людини бувають важкі миті і не завжди любов закінчується хепі-ендом... Ця вистава про сильні пристрасті, але дуже цнотлива і тонка психологічна постановка, яка покладена на іспанську основу в сюжеті. Балет — темпераментний і приваблює глядачів своєю образністю та пластичністю.

До цієї надзвичайної музики Равеля, сповненої протиріч між звабливою мелодикою в дусі іспанської пісенності та безпристрасним ритмом ледве чутного барабана, в різні часи зверталися такі відомі балетмейстери як Володимир Бурмейстер, Леонід Лавровський, Моріс Бежар, Анатолій Шекера... До речі, багато українських диригентів бралися до цього твору і я завжди їм підказую, щоб послухали запис Караяна, бо цей маестро надихнув Анатолія Федоровича на постановку. Нині за диригентським пультом виступить Аллін Власенко, а головні ролі виконає зірковий склад — видатна лірико-драматична балерина Ольга Голиця (Дівчина у білому) та Дмитро Чоботар (Юнак) — обидвоє лауреати Премії А.Шекери й чудова танцівниця Ксенія Новікова (Дама в чорному). У версії Анатолія Федоровича Дама у чорному не негативний персонаж, а Кармен. Їй сподобався Юнак, а любов його до Дівчини викликала в неї заздрість і вона вирішує, розірвати цей союз. Недосвідчений у коханні Юнак піддається спокусі легкої перемоги, залишає Дівчину та очолює нескінченний «шлейф» поклонників Дами, а Дівчина переживає гіркі миті, бо розтоптано її перше почуття...

Вистави Шекери не старіють із часом, а навпаки, як гарне вино, стають ще кращими, вони збагатили українське балетне мистецтво і розширили стилістичні й естетичні межі. Чимало балетів майстра стали етапними в світовому хореографічному мистецтві. Нагадаємо, в 1991 р. Всесвітня Рада танцю ЮНЕСКО визнала його виставу «Ромео і Джульєтта» видатним досягненням європейської хореографічної культури і відзначила медаллю до 110-річчя від дня народження С.Прокоф’єва. Нині «Спартак» на музику А.Хачатуряна — лідер афіші! Хоча був поставлений ще в 1977 році. Цю постановку можна назвати чоловічим спектаклем, у якому складні партії для солістів й кордебалету. Дуже динамічна вистава, яка вимагає від усіх виконавців самовіддачі, але артисти стають у чергу, аби мати можливість станцювати цей хореографічний шедевр. Із 1980-го репертуар Опери прикрашає «Лебедине озеро» на музику П.Чайковського, в 1995 р. Анатолій Федорович зробив оновлену версію своєї інтерпретації класичного сюжету. Шекера ставив балети не лише в Україні (Львові, Києві), а в Анкарі (Туреччина), Скоп’є (Югославія), Загребі (Хорватія), вистави в його хореографії були показані в багатьох країнах світу, зокрема й у Франції, Швейцарії, Німеччині, Голландії, Італії, Іспанії, Греції, Японії та ін. Як вважає Елеонора Михайлівна, секрет довголіття балетів Анатолія Федоровича в тому, що всі вони підіймають важливі теми життя, а тому нікого не залишають байдужими!


Автор: Тетяна Поліщук
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Джерело: Газета День



Додати: Share on Facebook

Інші:

106 лет отмечает Одесская консерватория
За підтримки Суспільного мовника відбувся фестиваль Bouquet Kyiv Stage
Де грають у класики, грали класику
Всі - молодці!
Держава ігнорує театр і академічну музику
Конституційний суд взявся за культуру
Найгарніші концертні зали світу
Столичні театри в пошуках нових авторів і форм — напередодні нового театрального сезону
У Харківському театрі для дітей та юнацтва відбувся вечір пам'яті Ірини Губаренко
17 липня 1871 року народився відомий український композитор Філарет Колесса
Секрети Страдиварі
3 липня 1941 року народився видатний український скрипаль і диригент Богодар Которович
Уродженці Станиславова. Ірина Маланюк - українська та австрійська співачка з роду французьких герцогів
Чайковський і Україна. Частина 1 | Ніч у музеї
9-річна піаністка успішно представляє Луцьк на міжнародних конкурсах
Музичний інструмент розорив винахідника
Штучний інтелект завершив твір композитора через 115 років після його смерті
У Житомирській обласній філармонії ім. С. Ріхтера закрито концертний сезон
19 червня 1867 року народився Євген Купчинський - український композитор
Національний симфонічний оркестр України зірвав гучні оплески на концерті в Австрії
Нові інструменти, персонажі і відеомаппінг: чим киян здивує сучасний балет "Вій"
Опера-антиутопія GAZ: Третє пришестя сюжетної лінії
Яку музику слухають найрозумніші люди
Українка, що зачарувала Пабло Пікассо
Іфігенія у геріатричному пансіонаті
Нова мистецька школа: шлях у нікуди
Український піаніст, який написав музичні шедеври у концтаборі: вражаюче відео
Тому що не Петлюра, або Як держінституції не підтримали проект з найбільшим потенціалом для промоції України у світі
Історія про кременчуцького хлопчика, який взяв чотири «Оскари»
Перший лавровий вінок для хору Олександра Кошиця з Праги
Як народилася легенда?
Кому варто слухати сумну музику
Творчість Олени Лущик у «музичних прем’єрах сезону»
Вихованка С. Лифаря в Києві
«Український прорив»
Яким буде «Севільський цирульник» у Національній опері
Великий Серж Лифар із Києва: історія життя директора паризької Гранд-Опери
«ФРАНЦУЗЬКА ВЕСНА»: У КИЄВІ ВИКОНАЮТЬ «ЗАСУДЖЕННЯ ФАУСТА»
Музика заради життя: мандрівний скрипаль влаштовує благодійні концерти просто неба
Музей, де можна пізнати і почути Гуцульщину
      © 2008-2018 Music-review Ukraine