|
Тріумф львівського колективу на столичній сцені
У Києві в рамках цьогорічного Київ Музик Фесту вистувиа Львівський камерний оркестр «Академія»
9 листопада 2011, середа
Поширити у Facebook
В рамках цьогорічного «Київ-Музик-Фесту» відбулось багато вельми цікавих і оригінальних за задумом мистецьких акцій, котрі відкрили українському слухачеві нові виміри сучасної музичної культури.
Але навіть у цьому насиченому духовно-інформативному полі концерт львівського камерного оркестру «Академія» під орудою Ігоря Пилатюка, без перебільшення і місцевого сентименту, виявився одним з вершинних у всьому фестивалі.
Програма концерту була укладена за типовим принципом репертуарної політики оркестру «Академія», який авторка цих рядків свого часу окреслила знаменитим афоризмом Дж. Пуччіні: «Вразити, зворушити і змусити лити сльози».
Адже в ряду вельми розмаїтих і контрастних опусів, котрі щоразу виносяться на сцену керівниками оркестру – Мирославом Скориком і Артуром Микиткою, юними оркестрантами, студентами Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка, ніколи не бракує ані інноваційних за композиторською технікою творів, ані романтичної чутливості, ані блискучої віртуозності, ані захоплюючої розважальності, так що слухачі виходять з кожного концерту і духовно збагачені, і емоційно піднесені, і звільнені від буденних стресів та напруги.
Саме так і була побудована програма 27 вересня на сцені Національної філармонії в Києві. Спочатку була представлена доволі широка панорама сучасної української музики, котра представила твори, не стільки суто експериментального спрямування, скільки природні для національної ментальності у єдності «лірично-суб’єктивного – сповненого ритмом сучасного світовідчуття».
Динамічна та іскриста сюїта з балету «Даніела» М. Чемберджі змінилась складним технічно, сповненим віртуозними прийомами солюючого фаготу (соліст – Володимир Старко), а водночас напруженим, майже експресіоністичним світоглядом Концерту для фаготу з оркестром Левка Колодуба; вокальний диптих Віктора Камінського на слова Лідії Мельник «З Жюлі д’Аспермон» для меццо-сопрано (солістка Марфа Шумкова, світова прем’єра твору) виявився яскравим контрастом до «Японської сюїти» Ростислава Демчишина для кларнета з оркестром (соліст – Максим Барабах), твору, витриманого в доволі традиційній стилістиці, емоційно відкритого, барвистого, ефектного.
Після цієї насиченої різними смисловими відтінками картини сучасної української музики слухачам була запропонована потужна «антистресова» частина програми: цикл «Чотири пори року» Астора П’яццоли та «Поема» і «Карпатська рапсодія» Мирослава Скорика. В циклі П’яццоли солістом виступив Назар Пилатюк, як і в «Поемі» Скорика. В останньому творі до нього приєднався Василь Заціха.
І П’яццола, і Скорик володіють геніальною спільною рисою: вільно спілкуватись з минулими епохами, з оточуючим звуковим середовищем, водночас виявляючи свою неповторну індивідуальність.
Так і в циклі «Пори року» П’яццола відверто вдається до стилізації славетних концертів А. Вівальді, зграбно укладаючи бароковий тематизм в чуттєву оболонку танго; а Скорик у «Поемі» і «Рапсодії» дивовижно перевтілює характерний карпатський фольклор в сучасні інтонаційні моделі.
Ці твори не лише за своїм духом найбільш відповідні природі і довготривалому «іміджу» львівського оркестру, але й виглядали ще ефектніше завдяки прекрасним солістам.
Молодий скрипаль, лауреат багатьох міжнародних конкурсів Назар Пилатюк сформував в останні роки свій власний, дуже цікавий стиль інтерпретації, що виділяє його індивідуальність на тлі багатьох талановитих музикантів.
Риторична промовистість кожної інтонації, при тім артистичність постави з добре продуманими зовнішніми елементами, вміння перетворити виконання кожного твору у виразне музично-драматичне дійство – ось прикмети «образу виконавця», що його створив Н. Пилатюк. Його достойним партнером у «Карпатській рапсодії» виступив Василь Заціха.
Отож, концерт камерного оркестру «Академія» став тріумфом колективу в столиці, своєрідною «післяювілейною» каденцією, що завершила ювілейний цикл концертів до 50-річчя утворення колективу.
Спеціально для Music-review Ukraine
Доктор мистецтвознавства Любов Кияновська
Автор: Любов Кияновська
Фото: Роман Ратушний
Колективи: Львівський камерний оркестр "Академія"
Виконавці: Назар Пилатюк
Диригенти: Ігор Пилатюк
Композитори:Віктор Камінський
Музикознавці: Любов Кияновська
Концертна організація: Національна філармонія України
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
Конкурс (фестиваль): Міжнародний музичний фестиваль "Київ Музик Фест"
Джерело: Журнал "Музика"
|