Проводжаючи 2020: "Прощальна симфонія" Гайдна у Національній Філармонії | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Проводжаючи 2020:
Пономарчук Наталія
Проводжаючи 2020: "Прощальна симфонія" Гайдна у Національній Філармонії
31 грудня 2020, четвер
Поширити у Facebook

29 грудня у колонному залі імені Миколи Лисенка прозвучав легендарний твір видатного композитора XVIII століття, одного з найяскравіших представників віденської класичної школи (Франца) Йозефа Гайдна (1732-1809). В історію класичної музики він увійшов перш за все, як автор симфоній (у його творчому доробку їх майже 150). Саме у період його творчості цей жанр набуває неабиякої популярності, за що музикознавці навіть називають композитора "батьком симфонії". Багато хто з великих творців симфоній наступних поколінь, зокрема: В. А. Моцарт, Л. ван Бетховен, Ф. Шуберт та Ф. Мендельсон працюючи над своїми творами, вивчатимуть як приклад симфонії Гайдна.

29 грудня у колонному залі імені Миколи Лисенка прозвучав легендарний твір видатного композитора XVIII століття, одного з найяскравіших представників віденської класичної школи (Франца) Йозефа Гайдна (1732-1809). В історію класичної музики він увійшов перш за все, як автор симфоній (у його творчому доробку їх майже 150). Саме у період його творчості цей жанр набуває неабиякої популярності, за що музикознавці навіть називають композитора "батьком симфонії". Багато хто з великих творців симфоній наступних поколінь, зокрема: В. А. Моцарт, Л. ван Бетховен, Ф. Шуберт та Ф. Мендельсон працюючи над своїми творами, вивчатимуть як приклад симфонії Гайдна.

Особливе місце у творчій спадщині композитора займає саме 45 симфонія або Прощальна, яка була написана у 1772 році. На той момент, Гайдн керував придворною капелою музикантів князя Ніколи Естерхазі. У якійсь момент, князь вирішує значно скоротити склад оркестру, вирішуючи що утримувати цілий оркестр йому занадто дорого коштує. Композитор не розгубився і урочисто пообіцяв князю виконати для нього свій новий твір, який музиканти вже ретельно вивчають. Під час виконання заключної частини твору, музиканти один за одним гасили свічки та залишали сцену, а у кінці залишалося лише соло скрипки.

Концерт настільки справив велике враження на князя, що він не звільнив жодного з музикантів, а сама симфонія вже майже 240 років продовжує виконуватися на сценах багатьох концертних залів світу.

Лейпцизька газета у рецензії про концерт 1799 року написала: "Коли оркестранти почали гасити свічки і тихо розходитися, у кожного глядача защеміло серце. Коли ж, нарешті, завмерли слабкі звуки останньої скрипки, слухачі почали розходитися принишклі й розчулені. Ніколи лейпцизька сцена, а може і жодна сцена світу не знала нічого подібного..."

Мали змогу її почути і київські меломани, завітавши 29 грудня до Національної Філармонії України.

Слід зазначити, що кияни також люблять цей неперевершений твір Франца (Йозефа) Гайдна, бо в залі був справжній аншлаг (враховуючи карантинне розташування місць).

У першому відділенні концерту прозвучали 2 концерти для віолончелі з оркестром у майстерному виконанні молодого віолончеліста Олексія Шадріна, який продемонстрував чудове володіння музичним інструментом та артистизм. Прекрасно звучав і Камерний оркестр Філармонії під керівництвом Наталії Пономарчук, проте в першому відділенні все ж відчувалося наскільки талановита музика відрізняється від геніальної: обидва концерти написані майстерно, в стилі віденських класиків - вишукано та граційно, проте вони не є настільки яскравими та знаковими у творчій спадщині Гайдна, як "Прощальна симфонія".

Тому, найбільш яскравою частиною концерту було саме друге відділення, в якому і прозвучала легендарна симфонія. Як і в день своєї прем'єри, твір виконувався при свічках, зануривши глядацький зал містичну атмосферу цілковитої темряви. Музика симфонії підкорила глядачів з перших нот: патетичним звучанням першої частини, радісним та безтурботним адажіо у другій, мальовничими пасторальними образами та танцювальними ритмами у третій, та знаменитою кодою в заключній частині, коли музиканти поступово один за одним залишають сцену...

"Прощальна симфонія" Гайдна стала останнім концертом у Національній Філармонії у 2020 році. Сподіваємося, що 2021 рік принесе чимало нових та цікавих концертів та мистецьких подій.


Автор: Тетяна АСАДЧЕВА
Диригенти: Наталія Пономарчук
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Вечірній Київ



Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
290510_011.jpg