Музичне приношення Олені Зінькевич… | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Музичне приношення Олені Зінькевич…
Національний ансамбль солістів
Матюхін Валерій Олександрович
Зінькевич Олена
Музичне приношення Олені Зінькевич…
29 березня 2011, вівторок

 Олена ЗінькевичНа сторінках газетної преси головними героями частіше усього виступають виконавці різної професійної масті, рідше – диригенти, ще рідше – композитори, але зовсім рідко увага приділяється критикам-музикознавцям.

Об'єктив, спрямований на кого-небудь із цієї братії, – надзвичайний випадок.

Воно й зрозуміло, бо в кожного своя функція: хтось пише музику, хтось її виконує, а хтось інформує читачів про музичні події.

Тим більше, що з погляду тих, хто музику створює і грає, тобто композиторів і виконавців, музикознавець, прямо скажемо, незрозуміла спеціальність.

Однак таку думку вже давно потрібно віднести до розряду неосвічених суджень, тому що музикознавець – нині статусна професія, і в цьому цеху зустрічаються цікаві особистості.

Саме про критика-музикознавця й піде мова, тим більше що привід слушний – ювілей.

Гадаю, не помилюся, якщо скажу: ім'я Олени Зінькевич, котра нещодавно відзначила своє «остаточне повноліття» (70!), знайоме багатьом, – колегам-науковцям, студентам і, звичайно ж, читачам.

У житті наша ювілярка відчуває постійний цейтнот: пише наукові праці, виступає з доповідями й лекціями на численних міжнародних симпозіумах і конференціях, готує публікації для відомих вітчизняних та іноземних видань.

Не будемо перераховувати всі регалії нашої героїні, їх, повірте, у неї чимало. І не заглиблюватимемося в біографічні подробиці, аби нудно викласти основні віхи життєвого і творчого шляху, а сфокусуємо увагу на самому ювілеї, точніше, на його святкуванні.

Урочистості розгорталися за логікою й формою диптиха: 14 листопада «Київська камерата» з диригентом Валерієм Матюхіним присвятила Олені Зінькевич концерт, а 16 листопада на честь і під власним патронатом ювілярки пройшла «неформатна», вірніше, «весела» конференція, тема якої красномовніша за будь-які слова: «Музикознавець – це звучить...»

Справді, музикознавець звучить, бо йому нічого іншого, як звучати у пресі чи на публіці, не залишається. Але ось що з’ясувалося: у жодному фундаментальному й авторитетному тлумачному словнику не розшифровується специфіка цієї професії. І тільки в якомусь одному довіднику Олені Зінькевич (вона була першою доповідачкою) усе-таки вдалося віднайти абсурдне визначення: «Музикознавець – це музикант, що спеціалізується в галузі музикознавства». От роз'яснили, так роз'яснили! Це формулювання, мабуть, і спонукало київських професорів-музикознавців до обговорення теми в жартівливому тоні. У цілому ж дискусія мала характер рекреаційного дійства, яке чимось нагадувало різдвяний капусник із піснями, віршиками, жартами.

Утім конференція була свого роду післямовою, або післязвуччям. Основною ж акцією ювілейного свята став концерт у Малому залі Національної музичної академії України імені Петра Чайковського. Точніше, не концерт у традиційному розумінні, а своєрідне концертне дійство, що розігрувалося за законом триєдності – події, часу й місця, як у класицистичній драмі. Та й вибір героя-виконавця, тобто оркестру «Київська камерата», не був випадковим.

Саме тут себе виявив основний закон нашого буття, котрий, за визначенням ювілярки, є «чистою речовиною» дружби – багаторічної творчої і людської, початок якої сягає далеких 1970-х. Тоді «Камерата» ще не була Національним ансамблем солістів і навіть не звалася «Камератою». Камерний ансамбль, яким від перших років існування керував Валерій Матюхін, працював при Спілці композиторів України на умовах антрепризи. От тоді й склався творчий тандем «Камерати» з Оленою Зінькевич. Разом із колективом вона об'їздила безліч міст колишнього Радянського Союзу, презентуючи програми з творів на той час молодих і перспективних українських композиторів – Євгена Станковича, Валентина Сильвестрова, Івана Карабиця, Ярослава Верещагіна, Олега Ківи та інших.

Отже, нинішня концертна імпреза стала своєрідним «музичним приношенням» ювілярці. Прозвучали блискучо-віртуозна «Серенада» для струнних Петра Чайковського, ніжний «Ноктюрн» для струнних Олександра Бородіна, найтихіші, рафіновані «Миттєвості поезії й музики» Валентина Сильвестрова, новий, прем'єрний твір Євгена Станковича «Dictum-2», написаний спеціально для Олени Зінькевич із присвятою їй, і яскраві обрядово-ярмаркові, з присмаком скомороства «Російські сезони» Леоніда Десятникова.

І хоч у цілому концертна програма мала деякі огріхи, зокрема, була концептуально строкатою і тривалою (майже дві години без антракту), але така доля більшості поздоровних акцій. Адже будь-який ювілей – це стоп-кадр у нашій метушливій життєвій круговерті. І спрямований він, насамперед, на нас самих.

Матеріал надано редакцією журналу «Музика»


Автор: Анна Луніна
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Національний ансамбль солістів "Київська камерата"
Диригенти: Валерій Матюхін
Музикознавці: Олена Зінькевич
Концертний зал: Малий зал Національної музичної академії
Джерело: Журнал "Музика"



Додати: Share on Facebook

Інші:

Наш діалог – близьких по духу людей.
Форпост українського професійного музичного мистецтва на Приазов'ї.
Невідомий Бортнянський. Франківський хор відкриває композитора світові
А музика лунає…
KharkivMusicFest: 7 фактів про фестиваль класичної музики
Час жити, а не тужити
"Кочующий" театр и 20 лет строительства: история ХНАТОБа за 5 минут
"Балетні діти" згадують
У Шипинцях відзначили 100-ліття від дня народження Іллі Міського
Володимир Сіренко - амбасадор української музики в світі
Дві філармонії: як головний музичний заклад Черкас перебудовували
Репетиції в онлайн
Напрацьоване для вічності
Пам'яті Мирослава Скорика
Стаття про нелюбов до української культури
Мирослав Скорик: навіки з нами. Його «Мелодія» полинула за небокрай
Пандемія і... мистецтво
Три "Ш": за що світ може дякувати Францеві Шуберту
Браво, піаністи!
Український Моцарт
Дівчина, яка підкорила гобой
Christian Fictoor: Eurosonic Noordeslag 2020, музичний менеджмент – і ліки, що врятують світ
146 лет назад огонь уничтожил Одесский Городской театр
Единственный в Европе оперный фестиваль под открытым небом оказался под угрозой закрытия
Корона "Дня" - Ользі Пасiчник, оперній співачці (Україна - Польща)
Корона "Дня" Оксані Линів, диригентці
Українські Страдіварі: як унікальна модель скрипки сім'ї Пуцентел стала популярною у світі
Камерний оркестр "Віртуози Львова" відзначає 25-річчя міжнародними проектами
Орган у Дніпрі шукає притулку
В Киеве негде разместить Дом органной и камерной музыки
Без відпускних та зарплатні: чому не виплачували гроші учителям Коропської школи мистецтв
106 лет отмечает Одесская консерватория
За підтримки Суспільного мовника відбувся фестиваль Bouquet Kyiv Stage
Де грають у класики, грали класику
Всі - молодці!
Держава ігнорує театр і академічну музику
Конституційний суд взявся за культуру
Найгарніші концертні зали світу
Столичні театри в пошуках нових авторів і форм — напередодні нового театрального сезону
У Харківському театрі для дітей та юнацтва відбувся вечір пам'яті Ірини Губаренко
      © 2008-2021 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
110219_751.jpg