Невідомий Бортнянський. Франківський хор відкриває композитора світові | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Невідомий Бортнянський. Франківський хор відкриває композитора світові
Невідомий Бортнянський. Франківський хор відкриває композитора світові
22 липня 2021, четвер
Поширити у Facebook

Невідомі твори українського композитора Дмитра Бортнянського скоро зможуть почути всі охочі. Реалізує проєкт камерний хор "Воскресіння" з Івано- Франківська, а співфінансує - Український культурний фонд.
Таким чином музиканти хочуть нагадати, а багатьом і розказати, про талановитого композитора до його 270-річчя, пише Репортер.

Талант з України

Дмитро Бортнянський народився у Глухові, на межі сучасних Чернігівської та Сумської областей, 28 жовтня 1751 року - хоч історики не впевнені у даті. Батько композитора, до речі, емігрував на Гетьманщину з Галичини, яка тоді перебувала у складі Речі Посполитої.

Пізніше Дмитро навчався у багатьох містах Італії, головне - у Болонській філармонічній академії, відомій своїми випускниками, найзнаменитіший - Вольфганг Амадей Моцарт. В італійських театрах йшли опери на музику українського композитора.
Потім Бортнянський поїхав до Петербурга, столиці царської Росії. Там отримав посаду придворного капельмейстера.

"Він був керівником Петербурзької придворної капели - величезного хору, який налічував близько 100 людей, - розповідає керівник хору "Воскресіння" Володимир Рудницький. - Тому умови для творіння у нього були хороші. Він писав розкішну музику, маючи величезний хор. А 90 % тодішніх хористів - це були найкращі голоси саме з України".

За словами Рудницького, справжнім проривом для музики у XVIII столітті стали чотири українські композитори доби класицизму: Дмитро Бортнянський, Артем Ведель, Степан Дегтяревський, Максим Березовський. Якраз одного з них і вирішив вшанувати з нагоди ювілею керівник франківського хору "Воскресіння".

П'ять концертів у п'яти храмах

Володимир Рудницький сконтактував з музикознавицею Ольгою Шуміліною, викладачкою Львівської національної музичної академії. Вона розповіла, що є шанс віднайти кілька творів Бортнянського, невідомих для загалу.
"У Дмитра Бортнянського є багато невіднайдених творів з тих чи інших причин, - говорить директор хору. - Це як знайти зараз невидані вірші Тараса Шевченка - була б величезна подія. Ми дізналися, що є багато нот, рукописів, які можна дістати з Відня, ідентифікувати, зібрати, вивчити й заспівати. Вирішили записати п'ять духовних концертів. Це великі твори, як правило, писані на псалми, приблизно на 6-13 хвилин".

Ідею реалізують за підтримки Українського культурного фонду. Загалом у категорії "Аудіовізуальне мистецто" було 525 проєктів, франківський увійшов до 30 переможців. Фінансування - майже 2 млн грн. Втім, з них, за словами керівника проєкту, більше чверті піде на податки. Також до фінансування долучилися департамент культури, національностей та релігій Івано-Франківської ОДА і міський бюджет Франківська. А транс-ляцію на телебаченні профінансує мережа готелів Reikartz.

Суть проєкту - у створенні п'яти відеофільмів із записом концертів та коментарями від учасників, богословів і музикознавців. За візуальну частину відповідатиме режисерка проєкту Любов Терлецька. Продюсер - Роман Дзундза, богословський редактор проєкту - отець Лука Михайлович, духівник Українського католицького університету.

Всього планують записати п'ять хорових концертів у п'яти храмах: Катедральному соборі в Івано-Франківську, Храмі святого Андрія у Львові, Свято-Михайлівському Золотоверхому соборі в Києві, Римо-Католицькому кафедральному соборі в Одесі та у Катерининській церкві в Чернігові. Втім, замість останнього може бути храм у селі Козивець Чернігівської області - остаточно ще не вирішили.

"Зараз ми вже працюємо над чотирма хоровими концертами, п'ятий перебуває в роботі музикознавиці, - говорить Володимир Рудницький. - Я радію, що зможу, як керівник хору, вписати нові рядки в історію нашого музичного мистецтва в Україні. Усі знають, що Бортнянський має 35 однохорних концертів і 10 двохорних. Наш проєкт голосно скаже на цілий світ, що є щонайменше 39 однохорних і 11 двохорних".

Зйомки заплановані на серпень, а монтаж фільмів - на вересень. Презентація мініфільмів має пройти з 7 по 15 жовтня, повністю завершити проєкт треба до кінця жовтня. Презентувати роботи планують в кінотеатрі "Люм'єр", потім транслювати на телеканалах - поки що це "РАІ", "Галичина" та "5 канал". А також - викласти роботи в інтернет.
Милозвучна мова

Скільки ще невідомих творів Дмитра Бортнянського можна знайти в архівах - невідомо. Для того, щоб продовжувати пошуки, потрібне фінансування, якого часто не вистачає для ініціатив у сфері культури.
"Звернутися до архіву - досить дорого. Там є рукописи, які потрібно фотографувати. Замовлення цих послуг доволі дороге, - говорить Володимир Рудницький. - Чим більше буде можливість у музикознавиці жити у Відні, оплачувати за готель та харчування, тим більше шансів, що ми ще будемо щось знаходити. Робота ця непроста, ступаючи на наступну сходинку, відкривається багато нових. Наприклад, знаходиш ноти якогось хориста, а в нього тільки басова партія. Тоді починаєш шукати інші - тенорову, альтову, сопранову".




Це не перший проєкт для хору "Воскресіння", присвячений українським композиторам доби класицизму. Наприкінці минулого року хор виконав концерт творів Максима Березовського "І пам'ять їх з роду в рід...". Він був присвячений 275-літтю з дня народження композитора. Тож Володимир Рудницький планує і надалі працювати з творами талановитої четвірки.

За словами Рудницького, виконувати концерти Дмитра Бортнянського непросто. Він писав їх для величезного хору професіоналів Петербурзькї капели, тож не обмежував себе у фантазії. Втім, 29 учасників "Воскресіння" справляться з непростою задачею.
"Українське хорове мистецтво є одним із найбагатших у світі, - каже Володимир Рудницький. - По-перше, українська мова визнана однією із наймилозвучніших, отже, нею легко співати. Ми маємо 400 тисяч українських народних пісень. Наприклад, Італія, за дослідженнями, має 25 тисяч. Чому українські композитори творили так багато хорової музики? На той час, у XVIII столітті, найбільше музики було в церкві. Церква візантійського обряду обмежує композитора лише хоровим співом, а капела. Тоді як у римо- католиків композитор розбавляв свій потенціал ще творами для органу й інших інструментів".
Втім, за словами диригента, у світі небагато знають про українських композиторів - бракує реклами й фінансування, щоб робити промоцію за кордоном. Тому такі проєкти, як "Невідомий Бортнянський", потрохи відкривають для загалу визначних українців.


Автор: Ольга Романська
Джерело: Івано-Франківський Репортер



Інші:

«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
Оперний співак, педагог, керівник театру «Музична драма», професор консерваторії
Дев'ять років тому в бою з російським агресором загинув соліст Паризької опери Василь Сліпак
Як П'ята симфонія Бетховена, присвячена українцю, стала символом перемоги
Тиха революція
9 червня день пам'яті Василя Барвінського
Консульство - філармонія: 20 років співпраці
"Зозулька" Соломії, або Трагічна доля Ганни Крушельницької
Дослідження виявило вплив музики на мозкові ритми людини
Випуск 2025: свято музики і таланту!
Легендарна "Мелодія" Мирослава Скорика має 20 версій і звучить на планеті кожні три дні
8 театральних прем'єр, які не можна пропустити в червні
Короткометражний фільм “ALONG THE LINES” увійшов до програми престижного TRIBECA FILM FESTIVAL
Яка зарплата у вчителя музики: що демонструє середній показник по країні
Батько Мирослава Скорика у 1939-му заробляв 500 злотих, а у 1941-му - 600 рублів
Видавництво "Родовід", "Танго для трьох"
Економіка дозвілля — скільки коштують квитки до кращих театрів ЄС
Актуальність опери у вічних питаннях
День пам’яті Дмитра Гнатюка
30-ліття «Віртуозів Львова»
Новий жанр у кіно: Анастасія Мамонтенко представляє «Маніфест духовного андеграунду»
Навіщо оркестру диригент: відповідь, яка здивує навіть меломанів
Міг навчати музики, але обрав бій за майбутнє без війни: чому вчитель обрав гармату замість класу
Дніпровський режисер поставив спектакль у Маріупольському театрі
Як у Львівському органному залі лікують душі музикою
100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
      © 2008-2025 Music-review Ukraine