Скрипкові шедеври у Львові | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Скрипкові шедеври у Львові
Івахів Соломія
Криса Тарас
Скрипкові шедеври у Львові
15 січня 2015, четвер
Поширити у Facebook

Львівській обласній філармонії 15 та 22 січня відбудуться концерти камерної та симфонічної музики за участю відомої скрипальки родом зі Львова, яка зараз мешкає у США, Соломії Івахів

Соломія Івахів Івахів
Серед виконавців, які виступлять, будуть також Мирослав Драган (фортепіано), Денис Литвиненко (віолончель), Академічний симфонічний оркестр Львівської філармонії, Тарас Криса (диригент).

Напередодні концертів ми запросили до розмови Соломію Івахів. Говорили про творчість, допомогу українській армії та про ситуацію в Україні.

— Соломіє, Ви не вперше у Львові з концертом, що пов’язує Вас із містом Лева?

— Я народилася у Львові, виросла, навчалася у школі, в консерваторії. Тут мешкає моя сім’я, родина та друзі. Львів — це моє рідне місто, й виступати тут — велика приємність. У Львові відбулися мої перші концерти: сольний виступ з оркестром, коли мені було 12 років, у Львівській філармонії. Завдяки панові Володимиру Сивохіпу, директорові філармонії, який підтримує усі мої задуми та проекти, маю нагоду виступати кожного приїзду до рідного міста. Приємно поділитися із співвітчизниками любов’ю до музики та моїм розумінням і баченням музичної літератури.

— Де ще гастролюєте в Україні та за кордоном?

— Більшість концертів мала в Києві та Львові. Щоправда, в червні 2014 року я вперше побувала в Чернігові й виступила з місцевим симфонічним оркестром. Щодо концертів поза Україною — це сольні виступи у Сполучених Штатах, Канаді, Китаї та Англії.

— А які найближчі плани?

— Заплановано виступи в Америці та Канаді. А от одним з найважливіших проектів є запис з українською піаністкою Анджеліною Гаделією компактдиска української класичної музики періоду 1914 — 2014 років. Нашим задумом є показати різні течії української музики, які розвивалися поряд зі світовою класичною музикою, незважаючи на тиск та репресії комуністичного режиму. Ми охопимо постмодернізм, неоромантизм, неофольклоризм української музики. Крім творів Станковича, Сільвестрова, Скорика, Косенка та Лятошинського, в проект включено сучасні твори Олександра Щетинського та Богдана Кривопуста, адже потрібно пропагувати музику сьогодення.

— Ви також є артистичним директором Серії MATI (Music at the Institute) Українського інституту Америки. Яка основна місія?

— Так, це правда, я планую Серію МАТІ і виступаю на її концертах. Місія Серії МАТІ — пропагувати українську музику в американському середовищі. Тут виступають найвідоміші музиканти США, серед яких учасники Гварнері та Емерсон квартетів, альтист Роберто Діаз, піаніст Гарі Граффман. Отож я пропоную їм виконати твір українського композитора, сподіваючись, що виникне зацікавлення заграти цей твір поза Серією МАТІ й Українського інституту Америки.

Торік президент д-р Данило Свістель та дирекція Українського інституту Америки вирішили відсвяткувати 25-ліття заснування МАТІ й замовити твір в українського композитора. Оскільки мені завжди імпонував Євген Станкович і пан Євген позитивно ставився до моєї гри, тож мені й прийшло на думку залучити його до написання твору для скрипки з фортепіано до свята.

Також у рамках МАТІ проводимо презентації-лекції. Зокрема, видавництво «Музична Україна» представляло щойно надруковані дитячі книжки-підручники для початківців, які базуються на світовій класиці та творах українських композиторів. Моя місія у МАТІ — це пропагувати українську класичну культуру та продовжувати традиції, започатковані моїми попередниками: скрипалем Олегом Крисою, піаністом Миколою Суком та композитором Вірком Балеєм.

— Назва концерту 15 січня у Львівській філармонії — «Шевченко і музика: Щетинський, Бетховен та Шуман». Чим цікава програма, як вона стосується творчості Кобзаря та які має настрої та особливості?

— У назві концерту відлунює проект, який відбувся у нью-йоркському престижному «Меркін-залі», організований Товариством ім. Т. Шевченка у Сполучених Штатах та композитором Вірком Балеєм з моєю участю та сопрано Оксани Дикої та української піаністки, вихованки Джуліарду (музичної консерваторії Нью-Йорка) Анджеліною Гаделією. У концерті прозвучали твори композиторів, які Тарас Шевченко любив, а також солоспіви, написані на поезію Кобзаря.

Я та Анджеліна виконали твір, який спеціально написаний для цього виступу київським композиторам Олександром Щетинським «Епізод із життя поета».

Олександр планує приїхати у Львів на концерт, і, сподіваюся, у публіки, яка прийде у філармонію 15 січня, буде нагода поспілкуватися із сучасним успішним українським композитором. Звучатиме музика ще й Бетховена та Шумана. На концерті також виступатимуть відомий піаніст Мирослав Драган та віолончеліст Денис Литвиненко.

— Знаю, що матимете концерт і 22 січня «Перлини світової класики». Чим цікавий для слухачів буде цей музичний вечір?

— Прозвучить музика американського композитора Семюела Барбера. До речі, Барбер — випускник цієї ж консерваторії, що і я — Куртіс інституту у Філадельфії. Цікавий факт — композитор перебував у Швейцарії під час написання твору, але завершив концерт у Філадельфії, адже був змушений повернутися у Сполучені Штати через початок Другої світової війни. Крім того, що мені надзвичайно імпонує мова Семюела Барбера та кольори, якими він зображує природу, я вбачаю деякий символізм у тому, що твір написано в неспокійний воєнний час, паралельний до сьогодення.

Твір має свої складнощі, і замовник, який попросив Барбера написати концерт, відмовився виконувати твір через труднощі 3-ї частини, в якій соло скрипки безперервно звучить у шаленому темпі. Все-таки є скрипаль, який погодився заграти цей твір. Прем’єру виконав оркестр Куртіс інституту із солістом-студентом інституту та диригентом Фрітцом Рейнером. Пізніше концерт виконали скрипаль Альберт Спалдінґ, диригент Уджін Орманді, який часто співпрацював зі скрипалем Давидом Ойстрахом та Філадельфійським оркестром.

Також приємно спів­­працювати у рідному Львові з моїм добрим колегою, талановитим диригентом Тарасом Крисою. Тарас та я маємо чудову співпрацю, підтримуємо один одного у творчих планах і здобутках. А тепер на запрошення пана Сивохіпа маємо нагоду представити проект у Львові.

Я з нетерпінням чекаю концерту, й переконана, що романтичний душевний скрипковий концерт Семюела Барбера львівським слухачам сподобається.

— Зараз найзаповітніша мрія українців — це мир. Якими словами Ви б підтримали український народ у цей час випробувань?

— У єдності й згуртованості сила народу. Ми не маємо іншої можливості, як вірити, що добро переможе зло. Хочеться процитувати Тараса Шевченка: «За вас правда, за вас слава. І воля святая!».

Бажаю усім миру й доб­ра у новому році!


Автор: Ольга Максим’як
Фото: Ольга Максим’як
Виконавці: Соломія Івахів
Диригенти: Тарас Криса
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Джерело: www.gazeta.lviv.ua



Інші:

Герман Макаренко, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру «Київ-Класик»
Кері-Лінн Вілсон, канадсько-американська диригентка
Василь Гречинський, художній керівник і диригент нью-йоркського хору «Думка»
«В Україні надзвичайно цінують органне мистецтво»
Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
808.jpg