Тарас Шевченко – суперстар! Як прем’єра опери-кабаре "ТГШ. Подорож у часі" Харківської опери змінює уявлення  про поета | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Тарас Шевченко – суперстар! Як прем’єра опери-кабаре
Алмаші Золтан Гаврилович
Тарас Шевченко – суперстар! Як прем’єра опери-кабаре "ТГШ. Подорож у часі" Харківської опери змінює уявлення  про поета
31 травня, субота
Поширити у Facebook

18 травня в Харківському оперному театрі відбувся третій прем'єрний показ опери-кабаре "ТГШ. Подорож у часі" на музику сучасного українського композитора Золтана Алмаші. 

Глядачі побачили Кобзаря у незвичному образі: суперзірки епохи, героя якого цитували, яким захоплювалися, від якого втрачали розум жінки. Слова кохання і політичні гасла – все це відбувалося на тлі сцен пияцтва.

Чи виправдані такі прийоми, щоб охарактеризувати постать Тараса Шевченка, – розмірковує музична оглядачка УП. Культура Наталка Писанка.

Велика сцена Харківської опери чекає на свої аншлаги, а поки всі події з глядачами відбуваються у просторі Loft Stage, тобто укритті. Компактні розміри сцени зумовили просторові рішення опери-кабаре "ТГШ…". Художник-постановник Костянтин Пономарьов ділиться театральним закуліссям:


"Коли декорації були готові і ми виставили їх на сцену, виявилося, що місця для артистів немає".

Тож довелося зробити два рівні, де відбуваються дії: нижній слугує сценою кабаре, де герой оповідає свою історію життя, верхній – ретроспективним відображенням спогадів героя, тут відіграються сцени опери.

На нижньому рівні розміщений струнний оркестр Харківського оперного театру, саме він задає інструментальний вступ. Поруч з оркестром – герой опери, 45-річний Тарас Шевченко. На ньому модний жакет сучасного крою і джинси. Сидячи в петербурзькому трактирі, він згадує свої молоді роки, а тригером для спогадів стає мелодія, яку він чує, – модна мазурка, що часто звучала на балах за часів його юності.

Події переносяться на верхній рівень, де з'являється 29-річний Шевченко. Він у розквіті сил, його оточують фанати і фанатки, серед них – одружена з набагато старшим чоловіком Ганна Закревська, вона не приховує свого захоплення Шевченком, як і він нею. У цій же картині опери поета посвячують у товариство Мочиморд – однодумців, що за чаркою не цураються сміливих політичних гасел.

Знову 1859-й. Тарас Шевченко замовляє одну й ту саму мелодію для програвання у трактирі, аби спровокувати на емоції свого друга Миколу Костомарова, який живе поруч, і виманити його на розмову.

Костомаров згадує, як Шевченко привіз йому з експедиції череп, цей атрибут завдяки візуалізації на екрані трансформується на Смерть з Шевченкової гравюри "Казка". Так з'являється ще одна героїня опери, її сценічний образ викликає недвозначні асоціації з відомою українською політичною діячкою. Смерть на своїй дорозі зустрічає Москаля.

У наступних сценах дії переносяться з верхнього рівня на нижній, Шевченко з'являється то серед Мочиморд, то поруч із коханою княжною Варварою Рєпніною, то у товаристві Костомарова. Весь час на нижній сцені за дійством позирає Портрет Царя, це ще один колоритний персонаж. Арія розлюченого Царя – коли він дізнається про діяльність Шевченка і його сміливі задуми – один з найемоційніших моментів опери-кабаре.

Остання сцена відбувається вже у наші часи: Мочиморди постають в образі протестувальників під час Революції Гідності 2013-го. І символічний фінал: Смерть нарешті "прикурює" Москалю.

Такий хитромудрий сюжет натхненний недописаною "Повістю про гірке кохання поета Тараса Шевченка" Ґео Шкурупія. Задум поставити оперу про Шевченка і сучасність з'явився ще до повномасштабного вторгнення.

Режисер Армен Калоян звернувся з цією ідеєю до подружжя Міська Барбари і Світлани Олешко, і вони радо її підхопили. Світлана займалася документами – шукала щоденники, листування, а Місько запропонував розглянути недописану "Повість про гірке кохання поета Тараса Шевченка" Ґео Шкурупія.

"Я досі чую, як Місько зачитує сцену, де Шевченко сидить у ресторації і наспівує мазурку…" – згадує Армен Калоян.

Міська не стало у 2021-му, проте співпраця зі Світланою продовжилася і після її переїзду до Польщі з початком Великої Війни. Спершу Армен Калоян звернувся до Сергія Жадана з пропозицією написати лібрето, але той відмовився, бо саме збирався долучитися до лав Нацгвардії. Світлана Олешко порадила львівську поетку Олену Павлову. Ключовим меседжем у лібрето вона обрала слова Шевченка "Борітеся – поборете!" з поеми "Кавказ", присвячену Якову де Бальмену, другу Шевченка з товариства Мочиморд, який загинув на Кавказі.

"Саме ці слова читав Сергій Нігоян на Майдані. Саме ці слова побачили українські військові у звільненій Балаклії на Харківщині, зірвавши гасла окупантів про один народ", – пише на своїй сторінці у фейсбуці Олена Павлова.
Композитором Армен одразу побачив Золтана Алмаші, і це невипадковий вибір.

"Перший твір, який я почув у Харкові, коли повернувся до міста після тривалої перерви у зв'язку з війною, було "Місто Марії" Золтана – твір мелодичний і водночас драматургічний", – каже Армен Калоян.

Музика Алмаші мала би передати інше бачення Шевченка: не ідола, а живої людини, як у Семенка: "Тарас Шевченко – з черевом і мозком, а не висхлі, підмащені олією мощі" (епіграф до повісті Шкурупія).

Золтан і справді написав еклектичну, майже пранкерську музику: з рок-ритмами, джазовими мотивами і навіть посиланням на творчість Йоганна Себастьяна Баха…

Композитор наділив своїх героїв голосами різних інструментів в оркестрі: коли з'являється зрілий Шевченко, чуємо фортепіанне соло, вихід Варвари Рєпніної супроводжує соло альта, а молодий Шевченко "звучить" проникливою віолончеллю.

"Я знаю, що Шевченко дуже любив віолончель, але коли писав оперу, не замислювався над цим, все вийшло саме собою", – запевняє Золтан Алмаші, сам віолончеліст за фахом.

Не менш провокативні і вбрання героїв. Для Костянтина Пономарьова це перша робота з оперною тематикою, він ставив перед собою завдання, щоб співаки на повну розкрилися у його костюмах.

"Я одразу розумів, що ми не підемо шляхом історичного костюму – того, в який був одягнений Шевченко свого часу. Проте, якщо це навіть шкіряна косуха, то вона з фалдами, як у фрака. Коли створював образ молодого Шевченка, надихався героєм Джонні Деппа у фільмі "Плаксій", – коментує Костянтин Пономарьов.

Сцени опери динамічно змінювали одна одну, так само швидко змінювався характер музики. І все ж, складалося враження, що окрім виразних музичних тем, був ще й лейтмотив алкоголю.

"Але ж це сам Шкурупій пише про товариство Мочиморд! І є ще лист Рєпніної, де вона висловлюється проти дружби Шевченка з людьми, які споюють його", – пояснює Армен Калоян.

Лист Рєпніної в опері перетворився на одну з найвиразніших арій, де героїня співає, що Шевченко "п’є все, що горить".

Шевченко, перебуваючи у товаристві Мочиморд, не здається хронічним пияком і сам дає характеристики пияцтву: "не просихати, як багно", "скільки крові випили пани", і порівнює Царя з пустим барилом.

Чи виправдане таке засилля алкоголю на сцені – питання відкрите. До того ж, у планах театру – закордонні гастролі, де місцева публіка навряд чи оцінить такі художні прийоми.

Хоча подорож "ТГШ" країнами світу вже почалася: сюжет про оперу вийшов на Чилійському телебаченні у великому документальному проєкті про Україну журналіста Даніеля Матамали, який відвідав оперу в укритті Харківського оперного театру.





Автор: Наталка Писанка
Фото: Олексій Койчуренко
Композитори:Золтан Алмаші
Концертна організація: Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка
Джерело: life.pravda.com.ua



Інші:

Сміливе сценічне переосмислення “Золотого обруча” Б. Лятошинського
«Кармен» у «Схід Опера»
Зразок експериментального барокового мистецтва
Важлива віха
Тарас Шевченко – суперстар! Як прем’єра опери-кабаре "ТГШ. Подорож у часі" Харківської опери змінює уявлення  про поета
У Калуші відбудеться благодійний концерт камерного оркестру "Cantabile", де збиратимуть кошти на ЗСУ
У Полтавській філармонії відбувся концерт "Полтава збирає друзів" за участі військових музикантів
Сучасне українське балетне мистецтво захоплює!
«Від класики до модерну»
У Loft Stage «Схід Опера» відбувся «Гала Балет»
Концерт, в якому поєдналися класика та сучасність
В обласній філармонії зазвучав останній травневий акорд
Музика у виконанні камерного оркестру "ARS NOVA" звучала в стінах кірхи
У Львові відбувся ювілейний XX Фестиваль хорового мистецтва
Останній травневий акорд: у Кропивницькому завершився 80-й концертний сезон
Знаковий концерт-запис і дебют диригентки Наталії Пономарчук
«Кращі мюзикли»
У Києві до Дня Європи виконали гімн ЄС
У Токійському музеї мистецтва відбувся концерт української музики
У Королівській опері Швеції відбувся концерт, присвячений українським співакам Менцинському та Крушельницькій
У Харкові відбувся вечір музики Валентина Сильвестрова «Коди відродження: тиша»
Європейський тур Одеської опери у Нідерландах назвали «потужною культурною заявою»
Світова прем’єра документального фільму «Куба&Аляска» про життя українських парамедикинь
Рівненський музичний фаховий коледж концертом відзначив 70-річчя
Українські музиканти виступлять у Музеї д'Орсе в Парижі
У Києві відбувся концерт до 100-річчя Ігоря Шамо
На Шаргородщині відбувся виступ Національного президентського оркестру
У Японії відбувся концерт української музики
Міжнародний культурно-мистецький фестиваль пам'яті Мирослава Скорика - Skoryk FEST
Мистецьке братерство Львівської та Запорізької філармоній
Як відмітили ювілей «Кармен» у Києві?
Це було неймовірно: національний ансамбль солістів "Київська камерата" виступив у Берліні
Згадуємо Євгенію Мірошниченко
У Харкові відбулася прем’єра опери-кабаре «ТГШ. Подорож у часі»
У Мукачеві виступив оркестр тромбонів з Баварії
Музика — це мова, яка не потребує перекладу
Балет «Соляріс» - нова творча перемога Львівської опери
Молодь експериментує
Артисти Одеської опери підкорили серця глядачів в Нідерландах та Німеччині
Оркестр "Кантабіле" виступив у ковельскому костелі Святої Анни
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
41.jpg