Олексій Ботвінов: Мені тісно у класичних рамках | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Олексій Ботвінов: Мені тісно у класичних рамках
Ботвінов Олексій
Олексій Ботвінов: Мені тісно у класичних рамках
4 березня 2016, п'ятниця
Поширити у Facebook

Одесит Олексій Ботвінов – із музичних вундеркіндів: консерваторська родина, лауреатство на конкурсах імені Рахманінова, Баха і Клари Шуман, аспірантура при Московській консерваторії.

Олексій Ботвінов

У 30 років він переїхав до Німеччині, довгий час жив за кордоном, залишаючись громадянином України.

Його "коник" – Рахманінов, Бах і Шопен. Понад 10 років інтереси Ботвінова в Європі представляє славетна берлінська музична агенція Hans Adler, далі по світу – швейцарський та азіатський агенти, нині він artist in residence при Цюрихському симфонічному оркестрі.

Свій досвід (виступав у 40 країнах світу) і авторитет (Ботвінов вважається одним із найкращих світових виконавців творів Рахманінова) він готовий вкладати в українську індустрію класичної музики.

Піаніст організував на узбережжі в Одесі концерт "Рахманінов біля моря", в Білгород-Дністровській фортеці – "Захід-Схід. Перезавантаження", а 2008 року презентував мультимедійний проект "Візуальна реальність музики" в Києві, Одесі та Донецьку.

Ботвінов навіть один сезон був художнім керівником Одеської опери, поки консервативне крило театру не збунтувалось проти його модерних замашок, а екс-міністр культури Кулиняк не сказав: мені головне, щоб було тихо.

"Я завжди готовий працювати, якщо мене покличуть, а йти битися, вигравати, ламати, ніби це мені потрібно, – це не в моєму характері, – каже Олексій. – У людей має бути бажання щось змінити, бо ситуація, коли ти приходиш і кажеш, що зараз я вас буду витягувати з болота, а тобі відповідають: "Ні, нам у болоті добре", – від початку абсурдна".

Минулого року патріотичний Ботвінов заснував фестиваль класичної музики Odessa Classics і був довіреною особою Саші Боровика на виборах мера в Одесі.

– Унікальність України полягає в тому, що тут весь час можна починати все з нуля: тут є багато вільних місць, ніш і лакун. Ви теж багато робите з нуля у своїй ніші – класичній музиці. Це стосується і мультимедійного концерту "Музика любові". Розкажіть про лібрето цього проекту.

– У концерті є три складові – музика, відео і світло, і це не окремі відеокліпи, а цілісний твір, в якому ми розповідаємо історію про кохання в житті артиста й людини.

У відео використані зйомки, комп’ютерна графіка й анімація, є фрагменти живопису та архітектури, трохи кіноуривків і накладення живого зображення мене і моїх рук під час гри.

Кожне творче висловлювання завжди особисте, і якщо є тема кохання, то, звичайно, в цьому є великий відсоток власного досвіду. Коли склався внутрішній сценарій, намітилися кілька мотивів – про Орфея й Евридіку, вічну жіночність за Гете, муз у житті художника, – я почав підбирати музику.

У процесі з’ясувалося, що не можна грати цілі твори, як, наприклад, мій улюблений 2-й концерт Рахманінова, а треба взяти різні частини концертів і сольні твори для фортепіано й вибудувати їх згідно з драматургією.

Вийшов нетрадиційний варіант: кілька частин концерту Рахманінова я гратиму вперемішку з Шопеном, Ґлассом, Моцартом.

Таке допускається в сучасних балетах, а в концертах нібито не можна. Але я подумав: чому? хто сказав, що точно не можна? І зробив по-своєму.

Музика самодостатня, а ви весь час ідете на колабоарції то з балетом, то з відео, то з театром. Набагато простіше сісти за рояль і залишитися наодинці з глядачем. Чому вас приваблює складніший шлях?

– І простіше, і значно дешевше, до речі… Тут теж є особиста історія.

Була в мене така мрія і мета – зіграти в Берлінській філармонії. І коли років з вісім тому вона здійснилася (я грав сольний концерт в рамках абонемента "Майстри світового піанізму"), я подумав: "Добре, а що я буду робити другу половину життя? Те ж саме? Цікаво, але хочеться чогось іще".

Насправді зараз це світовий тренд – протягом останнього десятиліття творчі люди намагаються шукати нові форми, поєднуючи всі жанри і види мистецтва – кіно, театр, балет, відеоарт.

Я теж усвідомив, що мені тісно в класичних рамках і почав створювати складніші проекти.

Де у всьому цьому місце вашої гордині? Класичний музикант зі світовим ім’ям, елітарне мистецтво, стільки годин важкої праці і репетицій – кожній нормальній людині хочеться бути королем на сцені й отримувати одноосібно свою славу.

– (Сміється) Коли я працював запрошеним солістом-піаністом із Цюрихським балетом, із Гайнцем Шперлі в Дюссельдорфі, потрібно було на свою гординю трохи наступити.

Там ти під час вистави то виходиш на перший план, то відступаєш на другий: у них є хореограф, солісти балету, кордебалет, оркестр – і всі працюють у команді. Якщо ти не в змозі це прийняти, значить, не співпрацюєш у такому проекті.

Я зміг, бо мені здавалося, що все одно мій фрагмент слави доволі великий, бо коли повні зали стоячи аплодують (там овації для кожного учасника виступу), коли є повага і, найголовніше, коли тобі творчо це цікаво, про гординю не думаєш.

Після того, як 1994 року я отримав в Дюссельдорфі премію на конкурсі Клари Шуман, видатний хореограф Гайнц Шперлі запропонував мені зробити маленький балет "Дитячі сцени".

Я збирався відмовитися, бо перед очима був радянський балет "Шопеніана", коли вальси Шопена звучать в оркестровці і граються жахливо: як правило, вони акомпанують танцю і музика розпадається на фрагменти – для мене це зразок несмаку. Але подумав і погодився.

Виявилося, у новому проекті не я акомпаную танцівникам, а вони ілюструють те, що я граю. Головна настанова хорошого хореографа піаністу – ніколи не підлаштовуватися під танцівника. Звичайно, якісь речі обумовлюються – темп, наприклад, але потрібно грати так, як ти граєш концерт, а танцівники вже слідують за тобою. І тоді виходить мистецтво дуже високого рівня.

Якщо ж ти бачиш, що тут танцівник зупинився, і ти трохи його почекав, а там наздогнав – все, кінець, музика втрачає свою якість.

Ця багаторічна співпраця з видатними хореографами була важливим досвідом, і вона теж вплинула на моє бажання вигадувати своє.

Чому ви намагаєтеся уникати сучасної класичної музики, атональної…

– Атональної так, але я дуже люблю мінімалістів, неокласиків, постмодерн Сильвестрова або мінімалізм Філіпа Ґласса, постромантику Алемдара Караманова або медитативну музику Яна Фрейдліна, яка межує з рок-музикою.

Я далекий від деструктивної течії – музики, яка взагалі відмовляється від мелодії і гармонії. Мені здається, що це "тупикова" гілка розвитку музики, яка превалювала в 1960-1980-ті роки, але останні два десятиліття в світі є чіткий тренд – повернення до вічних цінностей музики – гармонії і мелодії.

Коли 5 років тому я казав, що найкращі композитори зараз працюють у кіно, мене сприймали як людину, яка розповідає попсу, але 2 роки тому премію найкращого композитора року в Британії отримав Ганс Циммер за музику до фільмів "Початок", "Бетмен" тощо. Значить, я мав рацію.

Я ж не вимагаю заборонити атональну музику. Просто для мене важлива музика, яка не те щоб несе позитив, але ґрунтується на основах, вироблених ще в Стародавній Греції, яка викликає катарсис, певні емоції та щось хороше приносить у світ, а не руйнує.

Тобто ви схиляєтесь до традиційної течії, але водночас намагаєтеся класичну музику вписати в актуальну форму. Це для того, щоб привабити молодих людей?

– Тут є дві теми: перша – творча частина, яка мене дуже цікавить, і друга – як затягти молодь в концертний зал. А це вже проблема світова, не тільки українська – скрізь на концерти ходять переважно люди старшого покоління.

Вважається, що молодь слухає поп і рок, потім поступово дозріває і в зрілому віці приходить у класичні зали. А раптом якесь покоління не прийде, що тоді? Буде обвал і катастрофа.

Тому про це думають усі провідні світові менеджери і намагаються різними нетрадиційними способами працювати з молоддю, більш-менш успішно, до речі.

Результати моєї діяльності в Одесі видно на моїх концертах: якщо 10 років тому на них приходило насамперед старше покоління, то зараз молодих навіть більше, ніж літніх людей, і це чудово – бо це ті люди, які вже потрапили в орбіту класичної музики.

Я свідомий того, що нове і трохи провокаційне не може усім відразу сподобатися – завжди є конфлікт між новацією і традиціоналізмом.

Деякі люди кажуть: мені не потрібне жодне відео, я закриваю очі, слухаю музику і бачу свої "картини". Я з ними згоден, але таких людей меншість. Більшість – молоді люди, які дивляться MTV і сприймають музику візуально, з цим нічого не зробиш, це факт.

Тому треба взяти все хороше, що є в технологіях, і поставити на службу вічним цінностям.

– Класична музика як шоу – це західний підхід, і ви намагаєтеся його прищепити на своєму фестивалі Odessa Classics?

– Так, я роблю Odessa Classics, щоб, по-перше, в країні і місті існував потужний фестиваль і відбувався взаємообмін з іншими міжнародними фестивалями, якого ми позбавлені.

А по-друге, щоб привезти топових артистів, які сюди ще не доїхали, і показати твори, які тут рідко виконуються – тобто просвітницька місія також існує.

Другий фестиваль Odessa Classics пройде з 8 до 12 червня. Ми вже знаємо, що буде великий open air на Потьомкінських сходах – гратиме Брюссельський симфонічний оркестр, буде німецька зірка, яка виконуватиме Ваґнера та інші сюрпризи.

У мене що далі, то скептичніше ставлення до конкурсів, тому що їх у світі стало занадто багато і вони втратили свою вагу і престиж. В усьому світі тренд – це фестивалі, вони працюють як центри, навколо яких щось відбувається в культурі міста і країни.

Наразі Odessa Classics найбільше наближений до європейського формату. Але якщо ви думаєте, що його легко робити без копійки державних грошей, ви помиляєтесь.

В усьому світі такі заходи потрібні насамперед містам і країнам, які їх організовують: люди люблять їздити на фестивалі, спілкуватися, дивитися концерти. Фестивалі – це туристи, бізнесмени, контакти, інфраструктура.

Подивіться, усі великі і навіть середні міста мають свої фестивалі, і вони окупаються, бо, крім художнього, такі події мають соціальний і економічний сенс.

Тільки наші політики не хочуть цього бачити. Ми прагнемо йти в Європу і при цьому залишаємося культурною провінцією.

Коли ви після гастролей повертаєтеся в Одесу, куди йдете, щоб перевірити "середню температуру у палаті" – в оперу чи в філармонію?

– У філармонію: я там понад 30 років працював солістом. Коли при владі була Партія регіонів, молодий начальник управління культури, за освітою венеролог, вирішив мене вигнати через те, що я надто багато концертів даю на Заході.

Олексій Ботвінов переконаний, що музичні фестивалі, крім художнього, мають соціальний і економічний сенс
Причому свою норму в філармонії я виконував. Просто після того, як я зробив в Одесі великий open air-концерт "Рахманінов біля моря", не запитавши його дозволу і його не пропіаривши, йому здалося, що я занадто самостійний.

Тоді він вирішив перевірити мою роботу в філармонії і звільнив.

Таке було керівництво культурою при Партії регіонів. Я не багато втратив, просто були сентиментальні почуття – 30 років безперервного стажу. Тепер я з ними співпрацюю на договірних умовах.

Тому що той начальник пішов, але справа його жива. У нас і досі за документами, якщо музикант поїхав з країни більше, ніж на 14 днів за рік, його можна звільняти. Це абсурд.

Що кращий артист, то він затребуваніший, а в нашій системі це порушення трудової дисципліни.

Слава Богу, у нас змінилася правляча еліта, але мало що змінилося на місцях, тому, безумовно, нам дуже потрібна реформа культурної галузі.

– У вас записано багато дисків, але немає дисків з українською музикою.

– Я збираюся записати диск української музики, і вже навіть є програма з творів трьох композиторів – Валентина Сильвестрова, Алемдара Караманова і Яна Фрейдліна, але все не доходять руки.

Це чудова музика, в хорошому сенсі сучасна, але, на жаль, маловідома в Європі. Хоча вона звучить дуже достойно і не губиться поруч із Брамсом і Бахом.


Виконавці: Олексій Ботвінов
Джерело: Українська правда життя







Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine