Музична академія увійшла до ТОР-100 кращих мистецьких вишів у світі! | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Музична академія увійшла до ТОР-100 кращих мистецьких вишів у світі!
Рожок Володимир Іванович
Музична академія увійшла до ТОР-100 кращих мистецьких вишів у світі!
Володимир Рожок — ректор Національної музичної академії України ім. П.Чайковського
28 серпня 2016, неділя
Поширити у Facebook

Рожок — автор шести монографій, понад 100 наукових праць з питань історії музично-театрального мистецтва.

Його монографію «Стефан Турчак» було визнано «Кращою книжкою 2014 року».

Володимир Іванович — ректор Національної музичної академії України ім. П.Чайковського, доктор мистецтвознавства, педагог, науковець, дипломат і музично-громадський діяч, 25 серпня відсвяткував ювілей.
Нині Національна музична академія, якою керує В. Рожок, є найпрестижнішим творчим вищим навчальним закладом (увійшла до «Топ-100» кращих у світі серед вишів із вивчення «виконавських видів мистецтва»).

«У НАС Є ПРОБЛЕМИ, АЛЕ МИ У СВОЇЙ РОДИНІ-КРАЇНІ САМІ РОЗБЕРЕМОСЯ»

— Нещодавно закінчилася вступна кампанія. Ваші враження від іспитів і прослуховувань абітурієнтів?

— У нас щороку багато абітурієнтів на всіх спеціальностях, а нині найбільше було на таких факультетах, як вокальний (по п’ять чоловік на місце), фортепіано, скрипка, духові, народні інструменти, баян, диригентсько-хоровий (уперше цьогоріч було багато хлопців, і ми дібрали 17 абітурієнтів) та інші. Радує, що талановита молодь хоче вчитися саме в нашій Академії. Розширюється географія — вступають із усіх регіонів нашої країни.

Реноме наших педагогів надзвичайно високе. Чимало молоді захотіло навчитися композиції і стати композиторами. Відрадно, що випускники музичних закладів із Сєверодонецька та Артемівська продемонстрували свою майстерність. Дуже потужно показали себе абітурієнти з Кривого Рогу, Львова. Ми пишаємося, що всі хочуть вчитися саме в нашій Національній академії.

— Не лише мистецтвознавство, а й дипломатія стали віхами вашого життя. У 2001—2004 рр. ви працювали в Москві радником Посольства України в Росії. На вашу думку, чому сусідня держава, яка багато років себе називала братньою, пішла війною на нашу країну (анексований Крим, два роки ллється кров на сході) і чимало діячів культури та мистецтва підтримують загарбницьку політику Кремля?

— Я навчався в Москві й дуже добре знаю багатьох письменників, композиторів, музикантів, артистів, театральних і громадських діячів із РФ. Коли був на дипломатичній роботі, а це початок 2000-х, навіть тоді відомі росіяни, представники ЗМІ, зверхньо ставилися до нас — українців. А здобуття Незалежності нашої держави сприймали як щось тимчасове. Пригадую, як мене (радника з гуманітарних питань Посольства України в РФ), запросили виступити на радіо «Эхо Москвы», і з єхидністю журналіст запитує: «Ну как там у вас с вашей Незалежностью?» А я відрубав: «Прекрасно! Шановні, ви живите у великій Російській імперії, де є багато націй і народностей, але ви повинні з великою повагою ставитися до всіх, особливо — представників маленьких націй, до сусідів, і тоді вас поважатимуть. Якщо будете ставитися зверхнього, як до меншовартісних людей, то через деякий час (згадаєте мої слова) у вас від РФ залишиться Москва і Тульська область!» Мої слова тоді цитували майже всі російські ЗМІ і дивувалися, що якійсь українець огризається...

Те, що понад двох років фактично триває війна, розв’язана найближчим сусідом — слов’янською, православною країною — проти слов’янської України, — це ганьба! Росія, яка претендувала на те, щоб бути керманичем у світі, тужиться, але не може стрибнути вище свого носа! Не треба нам «допомагати» й насаджувати чужі ідеали «русского мира». Ви у себе керуйте, не лізьте до нас! Ми самі побудуємо сильну державу з європейськими цінностями. Те, що Росія анексувала Крим, нищить схід України, поливаючи нашу землю кров’ю, — це великий гріх керманичів Кремля і тих, хто підтримує загарбницьку політику. Те, що нині відбувається, — неприпустиме явище!

Україна — велика, європейська держава з 47 млн населенням, де проживає майже 130 націй і народностей, і поки не ліз Путін на нашу землю, всі жили в мирі, дружбі та злагоді. Хоча у нас є проблеми, але ми у своїй родині-країні самі розберемося, і не треба нас вчити, як жити, так званому старшому братові. Стільки брехні зараз ллється з від російських ЗМІ, коли на біле говорять чорне, що жах бере... Світ засуджує агресію Росії проти України. Я не розумію позиції поважних людей, які підписують листи за підтримку загарбницьких дій Кремля. Впевнений, дуже скоро ці так звані діячі прозріють, і їм буде дуже соромно! Я дивуюся, як українка Валентина Матвієнко, що народилася в Шепетівці, закінчила медучилище в Черкасах, а вже потім — Ленінградський фармацевтичний інститут, яка нагороджена вищим орденом нашої країни — Княгині Ольги, дає добро як голова Ради федерації РФ на ввід військ в Україну. Це неприпустимо! У мене враження, що агресивна шовіністична російська пропаганда зомбувала людей. Чому вони так бояться, що Україна вступить в ЄС? Ми були і є великою державою, яка самостійно обирає своє майбутнє! Наша країна самобутня, зі своєю історією, культурою, етносом, інтонаційним строєм, мовою, і ми — не Росія!

«ПРОВОДИТИ МІЖНАРОДНІ ФОРУМИ БЕЗ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ, А ТІЛЬКИ ЗА СПОНСОРСЬКІ КОШТИ НЕРЕАЛЬНО»

— Ви є ініціатором, засновником і організатором двох національних і двох міжнародних конкурсів — ім. Стефана Турчака та ім. Миколи Лисенка. Політичні та економічні обставини не дали змоги провести ці творчі змагання 2014 року. Зараз ці проекти «законсервовано» чи закрито?

— Два національні конкурси ім. С. Турчака відбулися дуже успішно (1994 і 1998 рр.), і два — з міжнародним статусом 2006-го і 2010-го рр. Третій мав відбутися 20014 року, але події на Майдані (нагадаю, традиційно це творче змагання відкривалося 20 лютого, в день народження видатного диригента) і те, що будівля нашої Академії була в епіцентрі політичних подій, то про конкурс тоді не йшлося... Нині я прошу Мінкульт, урядовців Кабміну, керівництво мерії щоб знайшли кошти і 18 жовтня все ж відкрити це престижне міжнародне музичне змагання в Національній опері.

Із Конкурсом ім. М. Лисенка теж є проблеми. Нагадаю, він має міжнародний статус, і свою майстерність демонструють конкурсанти по чотирьох напрямах: фортепіано, скрипка, віолончель і вокал (сьогодні проводити міжнародні форуми без державної підтримки, а тільки за спонсорські кошти нереально !). Форум дав путівку в життя цілій плеяді співаків і музикантів різних поколінь, це ще обмін досвідом, накреслення перспектив подальшого розвитку виконавської майстерності. Кошти можна і треба знайти, бо Конкурс ім. Миколи Лисенка є візитною карткою музичної культури України!

«У СКЛАДНИЙ ЧАС ЛЮДЕЙ РІЗНИХ КОНФЕСІЙ, ВІРОСПОВІДАНЬ МИ ОБ’ЄДНАЛИ»

— Хорове мистецтво і театр можна назвати вашим великим коханням: щорічно відбувається Міжнародна пасхальна асамблея «Духовність єднає Україну», а всі прем’єри Оперної студії НМАУ нині викликають резонанс у критиків і публіки...

— Гасло Пасхальної асамблеї — «Господи, Господи, силою Твоєю...», і 2016 року вона відбулася вже увосьме. У складний час ми людей різних конфесій, віросповідань об’єднали. Фестиваль триває десять днів, і це завжди масштабні та цікаві творчі акції, до яких залучаються різні держави (цьогоріч виступали митці з шести країн). Звучала духовна, класична, народна та сучасна хорова музика. Програми відбувалися в концертних залах і храмах Києва, своє мистецтво демонстрували кращі колективи (симфонічні та камерні оркестри, ансамблі, хори, капели) і солісти. Молодь має змогу виступити, зокрема наші випускники, студенти, аспіранти... У нас дуже тепла атмосфера на всіх концертах.

Щодо Оперної студії НМАУ: коли я висунув свою кандидатуру на посаду ректора 2004 року, то вистави там не грали, а щоб вижити, дирекція Академії здавала приміщення під різні ярмарки або релігійним групам. Я подивився на те й сказав, що цей «базар» закінчуємо, і Оперна студія працюватиме як сценічний майданчик. Пишаюся, що зараз це — центр музичного життя не лише нашої столиці, а й країни. У нас відбуваються дуже цікаві концерти, присвячені видатним постатям (Г. Верьовці, Б. Лятошинському, Л. Ревуцькому, Й.-С. Баху, Дж. Верді, Р. Штраусу та інш.), проходять резонансні фестивалі, наприклад, «Віват, рояль», а вистави — з аншлагами. Дуже радий, що остання прем’єра — опера «Ріголетто» Дж.Верді — викликала величезний інтерес у публіки і музикознавців. Постановку здійснили: диригент В. Василенко (екс-головний диригент «Донбас Опери», а нині викладач НМАУ, професор), режисер І. Даць. До нас приїжджають провідні музиканти, співаки, педагоги, проводять майстер-класи, і впевнений, що 78-й сезон, який розпочнеться у вересні, подарує меломанам миті зустрічі з високим мистецтвом.

— Готується підписання договору про науково-творчу співпрацю між НМАУ ім. П.І. Чайковського та Національною академією Санта-Чечілія в Римі. Як це відбуватиметься: майстер-класи, обмін педагогами і студентами?

— Ми підтримуємо творчу співпрацю з більше ніж двадцятьма музичними закладами світу, зокрема Франції, Німеччини, Грузії, Вірменії, Китаю, Італії, Польщі, Білорусі, Казахстану тощо. На початку липня я як почесний гість був на VII Міжнародному хоровому фестивалі Musica Eterna Roma, який відбувся в Італії. Потрясаючі враження! У фесті взяли участь хорові колективи із 16 країн світу, серед яких представники із США, Німеччини, Польщі, Італії, Швеції, України та ін. У трьох номінаціях конкурсу Україну представляв Дівочий хор середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. Миколи Лисенка під орудою доцента кафедри хорового диригування НМАУ Юлії Пучко.

Під час візиту до Рима я зустрівся з Надзвичайним і Повноважним Послом України у Ватикані — Т. Іжевською та працівниками Посольства України в Італійській Республіці, і тоді ми обговорювали питання, щоб на початку нового навчального року обмінятися делегаціями й підписати договір про науково-творч имі (це один із найвідоміших музичних навчальних закладів Італії). Планується, що ми зможемо обмінюватися й постановками. До речі, вперше в Україні поставимо оперу «Пробний камінь» Россіні (вже зроблено нову редакцію у двох актах). Хочемо, щоб аспіранти Академії (режисери і диригенти) попрацювали, і ця вистава йтиме на сцені нашої Оперної студії.

«ЛЮБЛЮ ГАЗЕТУ «День» ЗА ВІДКРИТУ, ВІДВЕРТУ І ЧЕСНУ ПОЗИЦІЮ»

— Цьогоріч наша газета відзначатиме своє 20-річчя. Ви постійний читач і не пропускаєте жодної фотовиставки «Дня». Що подобається, а що запропонували б нам змінити?

— Я шаную, ціную і люблю газету «День» за відкриту, відверту і чесну позицію. Зараз, у час суспільно-політичного розмаїття думок, дуже важко йти своїм шляхом. А «День» має свою дорогу. Кожен номер газети цікавий. Матеріали не просто описують події, а мають внутрішню наповненість і викликають резонанс у читачів. Хочу побажати колективу редакції триматися, не повертатися ні вліво, ні вправо, а йти своїм чітким курсом!


Автор: Тетяна Поліщук
Діячі мистецтв: Володимир Рожок
Навчальний заклад: Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського
Джерело: Газета «День»



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine