Від Пуччіні до... Поклада | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Від Пуччіні до... Поклада
Чубарева Ольга
Від Пуччіні до... Поклада
Концертом «Опера і джаз» Ольга Чубарєва підтвердила статус універсального сопрано
15 травня 2013, середа
Поширити у Facebook

Ольга Чубарєва. Фото: ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА  «День»Практично кожен київський вокаліст прагне потрапити до трупи Національного оперного театру. Проте Ольга Чубарєва обрала для себе інший шлях, стала солістом Національної філармонії — і не програла.

Репертуар стаціонарного театру передбачає стабільність і одноманітність, тоді як робота у філармонії дає Чубарєвій можливість пробувати власні сили в найрізноманітніших музичних напрямах, від оперної класики до сучасної популярної пісні, від серйозного академічного авангарду до джазу.

Цього разу Ольга Чубарєва зважилася на експеримент. Арії з опер Верді, Пуччіні, Белліні та Легара, що склали перше відділення вечора, співачка виконала в супроводі... Національного академічного оркестру народних інструментів під орудою Віктора Гуцало (маестро скоротив склад до класичного камерного за участю струнної групи і дерев’яних духових). Друге відділення склалося з українських народних пісень і шедеврів вітчизняної естради другої половини ХХ століття (пісні Ігоря Поклада, Мирослава Скорика, Платона Майбороди та ін.) в джазових обробках А. Погорєлова.

У подібних концертних проектах украй важливо досягти цілісності сприйняття програми, донести до публіки «єдність в різноманітті», неможливість викреслити зі світової культури жодного рядка. Ідеєю проекту, підкріпленою власним блискучим виконанням, Ольга Чубарєва ніби переконувала: не було б італійської опери XIX століття — не було б української естради ХХ століття!

Взаємозв’язок всього з усім вибудовувався і в музикознавських коментарях ведучої вечора Світлани Корецької: у мистецтві, як і в житті, практично неможливо розмежувати «високе» й «низьке», «своє» і «чуже» з тієї простої причини, що одне неможливе без іншого. Подібні видимі й невидимі зв’язки існують не лише в художньому просторі, адже на творчість кожної особистості впливає все без виключення: місце народження, спілкування з вчителями, близьке оточення, хобі, життєві успіхи й особисті драми.

— Ольго, у вашому житті була така людина, про яку Ви можете сказати: вона відкрила в Вас співачку?

— Напевно, мою співацьку кар’єру передрік мій педагог з хору в музичній школі Надія Гончарова. Там я була учасницею вокального ансамблю, подобалося бути солістом, а ось у складі хору співати не любила — через це навіть хотіла кинути музичну школу! У хоровому співі я тоді не чула гармонії... І ось тоді Надія Петрівна мені сказала: «Давай з’їздимо на прослухування в Полтавське музичне училище». Чесно кажучи, в той момент я не планувала робити з музики професію. Мені подобалися точні науки, а музику, яка давалася дуже легко, я розглядала як хобі «для душі», несерйозне, хоча й приємне заняття.

— Голос — найунікальніший, найнеповторніший з музичних інструментів і водночас найтендітніший. Що, на вашу думку, важливіше в процесі його «шліфовки»: розвивати сильні сторони або кидати всі сили на «підтягування» слабких?

— Без сумніву, те, що виходить погано, потрібно виправляти. Але важливо пам’ятати, що недолік — це не завжди погано! Його дуже часто можна зробити своєю перевагою, властивістю індивідуальності. Візьмемо, наприклад, Марію Каллас. У сучасників було дуже багато питань до звучання її голосу: комусь не подобалася його гнусавість, іншим — якісь «зайві» призвуки на межі дефекту. Але ж саме завдяки цьому голос Каллас впізнаваний! Ніхто не може співати так, як співала вона!

Кожному виконавцеві потрібно знати свою нішу, усвідомлювати, що у нього добре виходить. Адже боротися з недоліками можна все своє творче життя: займатися «самоїдством», намагатися здолати себе. А потім може виявитися, що твоє «золоте» місце досконале в іншому, в іншій музиці... Наприклад, неможливо змагатися з Чечилією Бартолі у виконанні барокової музики, в якій ця співачка досягає високих вершин. Її техніка — на межі фантастики, вона просто незбагненна!

— Зазвичай вокалістами стають у зрілому віці, коли природний голосовий апарат вже сформований...

— У Ровенському інституті мистецтв у мене був дуже хороший педагог з фортепіано. Вона багато уваги приділяла заняттям зі мною, і навіть пропонувала вступати до Одеської консерваторії на фортепіанний факультет. Коли я приїхала до Харкова, у мене з’явилася думка: поступити одночасно на два факультети, але мене відрадили, оскільки і голос, і рояль вимагають багато часу і сил, на двох стільцях дуже складно всидіти.

— Один з найскладніших періодів в житті кожного музиканта настає після закінчення навчання, коли доводиться самостійно шукати власний шлях, вибирати, набивати ґулі. Вас ця доля не минула?

— Я не з тих, хто легко опускає руки. Через життєві обставини і звичайні для всіх матеріальні труднощі я, паралельно із зарубіжними виступами, опанувала нову спеціальність — зайнялася гравіюванням по металу (ювелірною справою займаються мої батьки). Треба сказати, що справа пішла успішно, я навіть стала провідним гравером у Харкові, пропрацювала шість років як приватний підприємець. В основному робила написи на обручках, холодній зброї, рушницях, шаблях. Завдяки цьому змогла взяти кредит в банку на квартиру і досить швидко погасити його.

А потім допоміг щасливий випадок. Під час одного з виконавських конкурсів, де я була членом журі, київська делегація попросила заспівати — і після цього мене запросили на роботу до Київської філармонії, де працюю з сезону 2006—2007 рр. Потім було багато пропозицій залишитися за кордоном. Запрошували вчитися в аспірантурі, працювати — і за контрактом, і на постійній основі.

В мені боролися дві половинки. З одного боку, я розуміла, що західні умови набагато привабливіші для творчих людей, там класична музика високо цінується, вокалісти відчувають себе затребуваними. З іншого боку, не потрібно спокушатися, оскільки скрізь є свої складнощі, мінуси. Ми там завжди будемо іммігрантами, чужими. В Україні п’ять консерваторій, кожна з яких щороку випускає співаків, а наші оперні театри й філармонії не в змозі всіх працевлаштувати.

Професійна доля вітчизняного вокаліста — лотерейний квиток. На жаль, чудові дані, хороша школа й відповідна зовнішність не гарантують, що все складеться блискуче. Але я впевнена, що думки матеріалізуються, а мрії — збуваються! Потрібно лише вміти правильно скористатися з обставин.

Не хочеться бити себе в груди і говорити про патріотизм, але в Україні я вдома. Мені дуже хотілося реалізуватися саме на Батьківщині, бути потрібною, затребуваною.

— Ви задоволені тими умовами, які вам надала дирекція Національної філармонії?

— Я співаю практично з усіма філармонічними колективами найрізноманітніших інструментальних складів, у супроводі камерного, симфонічного й духового оркестрів. Філармонія дає творчу свободу. Тут кожен виконавець може створити для себе індивідуальний план, обрати власну спрямованість, спробувати все можливе — від оперних сцен до джазових стандартів. Національна філармонія — кращий з акустичних залів нашої країни, де виступали сотні геніальних музикантів минулого й сучасності. Це теж підштовхує до самовдосконалення, змушує рухатися вперед.


Автор: Бентя Юлія
Виконавці: Ольга Чубарева
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Газета "День"



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
171.jpg