Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Дядюра Микола
Поліщук Тетяна
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Прем’єрні покази відбудеться 1 і 3 грудня
30 листопада 2023, четвер
Поширити у Facebook

Music-Review Ukraine побував на генеральній репетиції, поспілкувався з хореографом-постановником і танцівниками, які виконуватимуть головні партії.

«Мадам Боварі» - це одноактний неокласичний балет, створений за мотивами однойменного роману Гюстава Флобера. Музична складова вистави - твори світової класики: Густава Малера (симфонія № 2, ч. 2), Йозефа Гайдна (симфонія № 103, ч. 1), Георга Фрідріха Генделя (пасакалія), Моріс Равеля (вальс), Фридерика Шопена (етюд мі-мажор, опус 10).


Віктор Іщук, хореограф-постановник «мову» тіла і через пластику рухів, “розповідає” про драматичну історію героїв флоберівського твору: відношення до життя, переживання Емми Боварі, її розчарування у коханні, внутрішній стан Шарля Боварі, їх трагічну приреченість...

ПОСТАНОВНИЙ СКЛАД:

Віктор Іщук (хореографія і постановка), Микола Дядюра (диригент-постановник), Сергій Голубничий (диригент).

Головні герої та виконавці 1 грудня: Наталія Мацак (Емма Боварі), Сергій Кривоконь (Шарль Боварі), Євген Логвиненко (Родольф Буланже), Руслан Авраменко (Пан Лере, торговець, кредитор), Андрій Скляр (Пан Оме, аптекар).

Головні герої та виконавці 3 грудня: Анастасія Шевченко (Емма Боварі), Іван Авдієвський (Шарль Боварі), Євген Логвиненко (Родольф Буланже), Микита Кайгородов (Пан Лере, торговець, кредитор), Олексій Нестеров (Пан Оме, аптекар).

***

Чому балет “Мадам Боварі” треба подивитися?

“НАТХНЕННЯ НЕ ПРИХОДИТЬ ЗА РОЗКЛАДОМ...”

Балетмейстер та автор лібрето Віктор ІЩУК:

-Головна особливість хореографії цього балету в тому, що вона по ходу сюжету немов би ущільнюється, стає насиченішею, навіть, можна сказати, грубішою.. Цей прийом я використав, щоб показати у динаміці, як поступово розвивається депресивний стан Емми Боварі, який в результаті призвів її до самогубства. І все це дуже акцентовано відображається в музиці.


У цій виставі ми взагалі не використовуємо декорацій. Сюжет розвивається на фоні світла та “чорних кабінетів” (чорних полотен), які змінюють сцену завдяки своїм розмірам, а спільно зі світлом це надає певний ефект виставі. Такий сценічний прийом використовується, аби зробити акценти на дійстві героїв... Це просте, але дуже динамічне дійство.

Я сам ще чинний артист, а тому на репетиціях можу не лише розказувати, а й показати рухи й “па”, які хочу добитися у танцівників, у розкритті образів, які вони виконують на сцені. Ми по 7 годин на день репетирували у балетному класі, аби добитися чіткості всіх хореографічних прийомів, які потрібні у цьому балеті.


Над ідеєю вистави я думав впродовж року. Спочатку народився дует, партії соло... а з кордебалетом працювали десь за два тижні.

Меседж балету - показати внутрішній світ, як Емма потрохи впадає у депресію, сходить з розуму, і це приводить до самогубства героїні. Глядачі побачать, як це відображаєтся на сцені, коли відбуваються дуже уплотнення хореографії...

Музична складова народилася завдяки мастро Миколі Дядюрі, який ретельно підбирав фрагменти творів, які лунають у балеті. Це Малер (Друга частина 2 Симфонії), Гайдн (1 частина 103 симфонії), знаменита Пасакалія Генделя, яка була переписана для симфонічного оркестру, вальс Равеля та етюд мі-мажор, опус 10 Шопена, а також оркестровка симфонії Бріттена (це оркестрований його твір і вийшла зовсім інша музика)...

Диригентом-постановником також є Сергій Голубничий, з яким ми багато працювали, робили купюри, аби постановка вийшла більш потужною у музичному плані.

Натхнення не приходить за розкладом... Балет ”Мадам Боварі” народився зараз. Є мрії, аби показувати цю виставу на гастролях, фестивалях, а поки вона “прописується” в афіші Національної опери. Хочеться, аби глядачам сподобалась наша постановка.

У балеті два склади виконавців головних ролей: Наталія Мацак - Сергій Кривоконь й Анастасія Шевченко - Іван Авдієвський. І це зовсім інші вистави!

Я  немаю пріоритету, хто з цих творчих дуетів перший, а хто дублери. Наталія і Сергій танцювали мої прем’єри раніше, а тому саме ці артисти виступлять 1 грудня, а Настя й Іван танцювали у другий день показу. Тому я вирішив не змінювати цю традицію. Кожен дует хороший, але різний, і хай глядачі вирішують хто з них найкращий.

Для мене всі артисти - чудові професіонали...

1 і 3 рудня другим балетом вечорів стане ще одна моя постановка“Широко заплющені очі”- це неокласичний балет. Прем'єра відбулася у 2021 році у рамках І Міжнародного фестивалю Ballet UA.


Вистава безсюжетна: це декілька історій про кохання, кожна з них має свій окремий сенс. Спектакль складається із сольних, дуетних та кордебалетних номерів, кожен з них перекликається одне з одним та пов’язує усі історії в одну. Розповісти 5 історій мене надихнув фільм Стенлі Кубрика «Із широко заплющеними очима», адже складно сказати, про що конкретно він знятий. Він концентрується на людських взаєминах.

У балеті лунає музика Йоганна Себастьяна Баха, Фредеріка Шопена. Лейтмотив - Goldberg Variations Баха. Окрім танцівників, музиканти також беруть участь у перформансі.

Вони є живою декорацією під час спектаклю: з одного боку сцени знаходитиметься квартет зі скрипки, альту, віолончелі та контрабасу, а з іншої - рояль. Я дуже довго думав над цим проєктом, років 10, мабуть. Після того, як я станцював хореографію Едварда Клюга та Родена Дуайта, я відчув себе артистом сучасного жанру, адже це широке поле для переосмислення усіх можливих видів та напрямів танцю...


“ЕММА - ЖІНКА-МРІЙНИЦЯ”

Прима-балерина Анастасія ШЕВЧЕНКО:

-Мадам Боварі для мене - це цікавий і складний образ. Я уважно перечитала роман Флобера, передивилася фільм, аби зрозуміти чому Емма так чи інакше поводиться, що хвилює цю жінку, і чому її життя закінчилося так трагічно, які обставини привели до цього. Хореографічно наша вистава дуже цікава.


Мовою танцю я передаю глибинний образ головної героїні. Психологічно важко передавати на сцені її мрії, бажання, логику дій цієї трагічної особистості. 

Мизика і хореографія спільно підсвітлює цей образ. Для мене Емма - жінка-мрійниця, хотіла, аби життя її було більш яскравим, але через обставини, реальність та мрії часто не співпадали.

Вона шукала ідеальне кохання, але так його і не знайшла, а коли думала, що нарешті знайшла, то виявилося, що це не так... Серце не витримало розчарування, а тому крах кохання призвів до трагедії. Це історія про долю жінки, яка розчаровується у житті, а тому накладає на себе руки...

“НАШ БАЛЕТ ПРО ПРОБЛЕМИ ЖІНОК У СОЦІУМІ”

Прима-балерина Наталія МАЦАК:


-Розповісти історію Емми виявилося для мене складним завданням, бо такі драматичні твори, як “Мадам Боварі”, коли вони адаптуються на сцені, як балет, особливо “розказаний” сучасною мовою танцю.


Наша вистава - це хореографічна історія за мотивами роману Флобера. Треба було передати образ героїні в стилі сучасної хореографії, щоб публіці була зрозуміла ця трагічна історія жінки і суть цього твору. Такі жінки, як Емма, завжди були у різні часи. Тут йде розмова про соціальні проблеми, з якими стикається героїня і взагалі наш балет про проблеми жінок у соціумі...

Складність була й у тому, що цей балет дуже насичений хореографічним “текстом”, це година безперервного руху на сцені. Поступово вистава набуває динаміки.

У нас не класичний балет, а сучасна хореографія. Ця постановка переликається з балетом “Широко розплющені очі”, яку теж поставив Віктор Іщук. З одного боку, “мова” нам знайома, а з іншого - у цьому балеті вона дуже насичена різними хореографічними акцентами, тут немає пауз, мізансцен. У “Мадам Боварі” все заповнено пластичним і хореографічним “текстом”. Є багато взаємодії персонажів із кордебалетом.

Танцювати під симфонічну музику дуже цікаво. Мелодії адаптовані для танців. Є певні темпи, емоційні моменти, які глибше розкривають образи героїв балету.

Хореограф кожну тему наповнює емоційним завданням для танцівників. Під кожного артиста трохи міняються  музичні акценти. Знаєте, коли народжувалася постановка “Широко заплющені очі” виникла така ситуація, коли було багато сцен під акомпанемент фортепіано. Для музиканта, який грав, був навіть шок, бо він звик виконувати цю музику, як писав композитор, а під мене йому довелося підлаштовуватися, аби її можна було танцювати. Але завдяки спільній взаємодії музиканта і танцівника народилася цікава хореографія.

Класичний і сучасний балет вимагає різного підходу. Як на мене, то танцювати сучасну хореографію складніше, бо часто вона не звична і треба щось робите таке, що ти раніше не робив, аби висловлювати певні емоцій “мовою танцю” й пластики. Знаєте, “Мадам Боварі” частково, для солістів, народжувалася упродовж року, але разом із кордебалетом ми працювали три тижні. Відбувалися тривалі репетиції, які дуже виснажували. Темп вистави дуже швидкий, але балет, на мою думку, вийшов цікавим.

“ФІЛОСОФСЬКА ІСТОРІЯ ПРО КОХАННЯ, ЩАСТЯ, МОРАЛЬ”

Провідний танцівник Сергій КРИВОКОНЬ:

- Історія, яку описав Флобер у”Мадам Боварі”, нами розказується мовою сучасної хореографії. Я на сцені граю роль чоловіка Емми, Шарля Боварі. Мій персонаж мало змінюється, а більше слідкує та бореться за своє родинне щастя, за увагу до дружини. Це більше філософській і мінімалістичний підхід до розкриття образу.


Неокласична постановка є складною для виконання, бо присутньо чимало хореографічних елементів. Роль вимагала, аби прискіпливо розкривати нюанси цього балету і це завдання стояла не лише перед солістами, а й перед кордебалетом. Матеріал цікавий, великий. Ми з Наталею Мацак працюємо в парі, є ще інший дует - Анастасія Шевченко та Іван Авдієвський.

Поки ми не міксувалися, і кожний дует виступає окремо. Думаю, що наш балет зацікавить глядачів, бо в кожну епоху виникають певні проблеми спотворення цінностей, понять моралі, пошуків щастя, кохання..







































Автор: Тетяна Поліщук
Диригенти: Микола Дядюра
Діячі мистецтв: Тетяна Поліщук
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Концертний зал: Глядачевий зал Національної Опери України



Інші:

Герман Макаренко, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру «Київ-Класик»
Кері-Лінн Вілсон, канадсько-американська диригентка
Василь Гречинський, художній керівник і диригент нью-йоркського хору «Думка»
«В Україні надзвичайно цінують органне мистецтво»
Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
22.jpg