“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм” | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
Гусак Максим
Поліщук Тетяна
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
Максим Гусак, диригент Національного президентського оркестру про нові виклики, які нині стоять перед прославленим колективом
27 вересня 2023, середа
Поширити у Facebook

Нас не здолати!

З перервою на повітряну тривогу, все ж у Колонному залі ім. М. Лисенка Національної філармонії України відбувся концерт «Український код», який презентував Національний президентський оркестр під орудою диригента Максима Гусака.

Відкрили вечір виконанням Першої симфонії Михайла Вербицького (1815–1870 рр.), автора Державного гiмну України, композитора, який вважається батьком української симфонiчної музики в Галичинi.

Його 10 симфонiй були дуже популярними свого часу. На жаль, в ХХ ст. були забутими, а рукописи вважалися втраченими.

Нині творча спадщина видатного митця повертається до слухачів, і Симфонія №1 – твір, який потрясає своєю глибиною, образною яскравістю, динамічністю, пронизливими фольклорними
інтонаціями.

Далі концерт продовжили виконанням 11 етюдів у формі старовинних танців Віктора Косенка (1896-1938 рр.).

Цей твір вважається найбільшим фортепіанним циклом в українській академічній музиці. Кожен «танець» композитор присвятив близьким людям. Серед них знаходимо імена доньок – Ірини і Раїси Канеп, братів Олександра і Семена Косенків, сестри – Марії Зубової, племінників дружини, братів Михайла і Федора Дзенбновецьких, матері – Леопольди Йосипівни Косенко та дружини – Ангеліни Косенко.

Сам композитор називав свій твір «сімейним альбомом». 11 номерів циклу написані у жанрах відомих барокових танців. Композитор їх також назвав етюдами через неабияку технічну складність творів. Віктор Косенко був чудовим піаністом і часто виступав перед публікою.

Нині на концерті була презентована оркестрова версія цього твору у аранжуванні для симфонічного оркестру Леоніда Бильчинського, відомого звукорежисера, педагога, засновника вітчизняної звукорежисерської школи, патріарха українського радіо.

У середині програми, коли лунав Menuet (третя частина косенківських етюдів) через оголошення повітряної тривоги, виступ музикантів довелося перервати... Втім, коли оголосили про відбій, концерт продовжився... А у фіналі вечора лунали бурхливі оплески слухачів.

Music-Review Ukraine поспілкувався з Максимом Гусаком, директором Національного президентського оркестру, а розпочали ми розмову з програми, яку презентували музиканти.

- Чи буде зроблений запис проєкту «Український код»? Чи плануєте ви виконувати цю програму на гастролях?

- Ми багато концертували до повномасштабної війни. Зараз ми відновили свою гастрольну діяльність у різних регіонах України, – розповів маестро Максим ГУСАК. – Ми хочемо, аби ця музика звучала не лише у столиці, а поширювалася у різних концертних залах, оскільки Михайло Вербицький несправедливо забутий.

Зараз різні колективи почали виконувати твори цього видатного композитора.

У 2018 році були знайдені унікальні рукописи, які довгий час вважалися втраченими, й був здійснений аудіозапис 10 симфоній Вербицького, а також видана двомовна (українською та англійською) книжка-путівник, у якій міститься унiкальна iнформацiя з архiвних джерел про композитора та виконуванi твори.

Запис був здійснений Симфонічним оркестром Чернівецької обласної філармонії ім. Д. Гнатюка.

Нині симфонічні скарби Михайла Вербицького стали виконуватись «наживо» у концертах різних колективів, бо запис є запис, а живе виконання – це зовсім інша естетика та інше емоційне наповнення.

Я дуже хотів би, аби твори нашого класика лунали частіше на філармонічних сценах не лише в Україні, а й за кордоном.


Що стосується 11 етюдів у формі старовинних танців Віктора Косенка, то це об’ємний, складний цикл, який за своїм масштабом і змістом музичного матеріалу, складною поліфонічною фактурою, різнобарвністю надзвичайно багатий і не поступається симфонічним циклам визнаних класиків.

Ми запропонували власне прочитання цього фортепіанного твору Косенка в іншому жанровому «зрізі» – у виконанні симфонічного оркестру. Цей твір дуже популярний серед професійних піаністів, а в оркестровому звучанні він не виконується. Ми сподіваємося, що після нашого концерту 11 етюдів матимуть нове концертне життя у репертуарі симфонічних оркестрів.

- Національний президентський оркестр – це дещо більше, ніж оркестр, це – «бренд»: духовий, камерний, симфонічний склади, а також ще й біг-бенд. Зараз у вас виступає багато молодих музикантів. Розкажіть про свій колектив?

- Ми себе називаємо потужною мистецькою групою. Під своїм дахом об’єднали практично повний цикл усіх можливих музичних складів і ансамблів, і тому наш колектив здатен виконати будь-яку музику, починаючи від бароко до пізнього модернового симфонізму.

Або від струнного квартету до великого естрадно-симфонічного оркестру. Ми активно працюємо, експериментуємо, займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм.

В житті нашого колективу зараз період оновлення, зміна поколінь, приходять працювати молоді музиканти. Ми маємо повний творчий склад камерного оркестру й найбільший в нашій країні склад духового оркестру і це артисти найвищого ґатунку. Це дає можливість розширювати стилістичний і жанровий спектр у складі оркестру.

Наш колектив підпорядкований Міністерству оборони України.

Наша творча діяльність, окрім загально-культурному життя нашої держави, пов’язана також із діяльністю Міністерства оборони України. Багато докладаємо сил, аби гідно представляти інтереси нашої країни у якості музичних амбасадорів України на міжнародній арені. Націю сприймають по культурі, наскільки ми освічена, інтелектуальна й інтелігентна.

Для збереження високого професійного рівня художнього та артистичного персоналу, заміщення вакантних посад проводиться на конкурсній основі.

Попит високий, навіть враховуючи військовий час, і це дає певну оцінку нашої роботи, але це і наша відповідальність перед собою, як ми повинні працювати, аби високо тримати планку Національного президентського оркестру.

Сьогодні вся наша держава працює на перемогу на фронті, в економіці, у інформаційному просторі. Ми та зброя, яка формує національну ідентичність, культурний та інтелектуальний імідж України в очах світової спільноти.

Знаєте, нещодавно я повернувся з відрядження з Вашингтону, і побачив, наскільки бренд України цінується у світі. Війна змінила ставлення до всього українського. Наша сила, стійкість, героїзм, здатність боротися. Те, що ми не зламалися, виводить нас на зовсім інший рівень сприйняття.

- Чи є плани провести концерти оркестру у найближчий час?

- Ми маємо цикл концертів у Національній філармонії України. Це і кантата “Carmina Burana” Карла Орфа, “Героїчна симфонія” Л.В.Бетховена, “Трагічна” 3 симфонія Джеймса Барнса, цикл «Моя Батьківщина» Бедржіха Сметани, який буде виконаний у співпраці з диригентом Віктором Плоскіною.

Наприклад, проєкт «Український код» народився з однієї програми, і цикл Косенка став його квінтесенцією. Зараз маємо мету продовжити «Український код» і діставати з «шафи» та різних «закутків» музику українських композиторів, яка вважалася втраченою, була заборонена до виконання у часи російської і радянської імперій. Це велика творча робота, яку ми хочемо й надалі представляти на своїх концертах слухачам.


ДОВІДКА Music-Review Ukraine

Максим ГУСАК, полковник, директор і диригент Національного президентського оркестру.

З відзнакою закінчив кафедру військового диригування Львівського військового інституту ім. гетьмана П.Сагайдачного та здобув ступінь магістра оперно-симфонічного диригування у Національній музичній академії України ім.П.І.Чайковського.

Як диригент духового оркестру Національного президентського оркестру презентував низку концертних програм, що стали прем’єрами в Україні.
Є автором та диригентом низки міжнародних мистецьких проєктів.

Веде активну творчу роботу щодо розвитку та популяризації українського музичного мистецтва в Україні і за кордоном.















Автор: Тетяна Поліщук
Колективи: Національний президентський оркестр
Диригенти: Максим Гусак
Діячі мистецтв: Тетяна Поліщук



Інші:

Герман Макаренко, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру «Київ-Класик»
Кері-Лінн Вілсон, канадсько-американська диригентка
Василь Гречинський, художній керівник і диригент нью-йоркського хору «Думка»
«В Україні надзвичайно цінують органне мистецтво»
Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
2.jpg