Добровільно-примусовий культпохід | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Добровільно-примусовий культпохід
Чекан Юрій Іванович
Добровільно-примусовий культпохід
Першою прем’єрою сезону в Національній опері України стала дитяча вистава — «Казка про царя Салтана»
26 листопада 2013, вівторок
Поширити у Facebook

"КАЗКА ПРО ЦАРЯ САЛТАНА". ФОТО ОЛЕКСАНДРА ПУТРОВАДумаю, не кожен чув повністю «Ріголетто» Верді, однак кожен знає знамениту пісеньку Герцога «Серце красавицы».

Немає людини, яка б не чула куплетів Тореадора з «Кармен» Бізе, Марша з «Любови к трем апельсинам» Прокоф’єва або арії Фігаро «Мальчик резвый» з опери Моцарта.

До таких відомих класичних хітів відноситься і «Полет шмеля» Римського-Корсакова.

Широку популярність цьому блискучому оркестровому скерцо забезпечили численні перекладення: від академічних інструментальних (фортепіанна версія Сергія Рахманінова) — до хорових (британський ансамбль «Свінгл Сінгерс» та «Хор Турецького») і джазових (варіант вокаліста Бобі Макферріна та віолончеліста Йо-йо Ма).

До речі, в Книзі рекордів Гіннеса зафіксовано найшвидше виконання «Полета шмеля» Бразильським гітаристом Тьяго делла Вега, що виконав композицію Римського-Корсакова за 46 секунд замість нормативних 70—75!

«Полет шмеля» чули всі, але оперу «Казка про царя Салтана», в якій «Полет» є однією з яскравих кульмінацій, знають лише деякі.

Вона не настільки популярна, як інші твори Римського-Корсакова — «Псковитянка», «Снегурочка» або «Золотой петушок», які входять до стандартного репертуару світових оперних театрів за останні 350 років.

Тому коли Національна опера України оголосила про прем’єру «Казки», київські театрали водночас зраділи і засмутилися. Зраділи — тому що з репертуару, що давно застоявся, повіяло хоч чимось новим (до чотирьох російських опер поточного репертуару додалася п’ята). Засмутилися — оскільки вибір впав на твір, який у театральній афіші столиці живе півтора десятки років: у Київському муніципальному академічному театрі опери і балету для дітей та юнацтва «Казку про царя Салтана» грають з 1997 року!

Невже в «першій опері України» амбіцій і сил вистачає лише на змагання з «братами меншими»? У театрі, репертуар якого не включає жодної опери Вагнера,  жодної барокової опери, в афіші якого «Весілля Фігаро» Моцарта — не опера, а балет, де десятиліттями не ставляться шедеври російської класики («Пікова дама», «Князь Ігор», «Руслан і Людмила»), де про сучасну західноєвропейську музику і не чули, — в такому театрі кожна прем’єра на вагу золота! Втім, репертуарна політика Національної опери — болюча тема, що заслуговує на окрему розмову.

Афіша обіцяла нам «казку в двох діях з хореографічними епізодами і мультиплікаційними та проекційними ефектами». Було майже все обіцяне, однак не було тільки опери Римського-Корсакова!

По-перше, авторський музичний текст було нещадно скорочено. В результаті багато дій героїв не були сюжетно вмотивовані, деякі персонажі (Гвідон, Мілітриса, Старий Дід) «розгубили» важливі характеристики а опера в цілому втратила казково-епічні риси. У представленому варіанті зникли властиві «Салтану» некваплива оповідність, характерні для казки повтори і картинна мальовничість корсаковської оркестрової партитури. Тому, хоч яких би зусиль докладали актори, які чудово впоралися зі своїми ролями, Лілія Гревцова (Царівна-Либідь) та Сергій Пащук (Гвідон), Сергій Ковнір (Салтан) та Вікторія Ченська (Мілітриса), Олександр Дяченко (Старий Дід) і Тетяна Пімінова (Бабариха), Ірина Петрова і Тамара Калінкіна (Ткачиха та Повариха), — створити повноцінні образи казкових героїв, задуманих Римським-Корсаковим, в рамках вистави-дайджеста артистам виявилося складно.

По-друге, обіцяні «мультиплікаційні та проекційні ефекти» вступили в дисонанс зі сценографічним рішенням вистави. Розкішні костюми та декорації (художник-постановник Марія Левитська) тонко відповідають поетичному задуму Римського-Корсакова. Характерний для композитора романтичний двосвіт підкреслено опозицією колірного колориту: костюми та декорації простодушно-наївного царства Салтана — Тьмутаракані — вирішені в лубкових, теплих тонах: яскраво-червоному, насичено-зеленому, помаранчево-жовтому. Інший, казково-фантастичний світ — місто Льодяник, в якому править Гвідон, — білосніжний, сріблясто-блакитний, іскристий. Це колірне рішення цілком відповідає і стилістиці, і драматургічному задуму композитора.

Проте мультиплікаційні фрагменти (морські хвилі, гонитва шуліки за лебедем, чудеса казкового Льодяника — білка, що гризе золоті горіхи та морські витязі на чолі з дядьком Чорномором) — нагадують радянські мультфільми середини минулого століття. Вони настільки ж далекі від лубково-фантастичної сценографії вистави, як натужний фольклор радянської епохи — від щирої народної веселості. А проекційні ефекти (заставка-зображення мечеті з чотирма мінаретами, що крутиться під час зміни декорацій, палацу, візерункових орнаментів та дивного птаха, що нагадує одночасно сороку і пелікана) взагалі не витримують критики. Всупереч волі спливала у пам’яті нещодавя гастрольна вистава «Летючий Голландець» Вагнера в постановці Донбас Опери, де проекційні ефекти  використовувалися дуже широко і майстерно, — і ці порівняння були зовсім е на користь Національної опери України!

По-третє, в постановці (режисер Анатолій Солов’яненко) був відсутній м’який гумор, властивий опері-казці Римського-Корсакова. Він був замінений на комікування, розраховане на зовнішній ефект. Це комікування поєднувалося зі статуарною і шарнірною пластикою массовки, що зовсім не сприяло цілісності режисерського рішення вистави. А танцювальні фрагменти, «вмонтовані» до кантиленних (нетанцювальні за своєю природою епізодів), лише підсилювали враження недостатнього розуміння постановником жанрових особливостей цієї опери.

На кого розрахована нова постановка «Казки про царя Салтана» в Національній опері? Очевидно, на дітей. Саме тому після прем’єри вистава йтиме лише вдень. Ризикну передбачити, що в репертуарі він затримається доти, доки всі київські школярі не переглянуть його в добровільно-примусовому порядку в рамках культпоходів. А ось культурною подією в житті столиці він не стане. Та й чи може стати культурною подією дайджест — нехай яскравий і візуально ефектний?


Автор: Юрій Чекан
Музикознавці: Юрій Чекан
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Концертний зал: Глядачевий зал Національної Опери України
Джерело: Газета "День"



Інші:

«Камінний господар» від Театру Лесі і заньківчан: батл чи суголосся?
«Запорожець за Дунаєм» лунав у Харкові
«Чарівна флейта» в Нюрнберзькій опері: per aspera ad astra, або «здогадайся з трьох разів»
«Музика при свічках»
«Брати» - про родину, кохання і кров
"Стоїмо на сцені на своїй землі" - так називалося дійство, присвячене ювілею франківців
Квітучі мальви та символ української жінки: в одеській Опері показали прем`єру «Наталки Полтавки»  
Враження про бенефіс Алли Сіренко
Магічний світ Баха
Концерт та фотодокументальна виставка: у Житомирі відзначають 110-ту річницю від дня народження Святослава Ріхтера
У Житомирі стартував Міжнародний фестиваль майстрів мистецтв імені Святослава Ріхтера
Острівець позитиву у «Схід Опері»
Гастролі львівських музикантів в Одесі
У Вінницькому храмі відбувся благодійний концерт "Мелодії Шевченкового слова"
Річард Нельсон, Дмитро Богомазов, Раду Поклітару: весняні прем’єри у столичних театрах
Оркестр Одеського оперного театру завершив гастролі у Японії з тріумфом
«Сойка» у червоних тонах
«Любов Данаї» у Баварській опері
В Одесі відбудеться благодійний концерт "Ода стійкості": диригент - діючий штурмовик
Одеська національна опера вперше виступила в Японії
«Макбет» як інтерактивний перформанс
Дух Маріуполя незламний
У Варшаві відбувся концерт Ukrainian Freedom Orchestra до третьої річниці повномасштабного вторгнення росії в Україну
"Ода стійкості" у Запоріжжі: унікальний концерт у нашому місті
У Києві відбулася прем’єра унікальних музичних творів на підтримку 5 штурмової Київської бригади
Концерт-Реквієм у… Харківському метрополітені
У Кропивницькому відбувся вечір пам'яті, приурочений героїчному спротиву України російській агресії
У Миколаєві черговий аншлаг на концерті камерного оркестру Ars-Nova 
«Схід Опера» святкує ювілей
«Цілуй мене, Кет! або Приборкання норовливої» - позитивні емоції гарантовані!
Нова адаптована версія «Паяців» Р.Леонкавалло у Харкові
БАХ / БЕРЕЗОВСЬКИЙ - Українські відкриття з архіву Берлінської співочої академії
Як диригентка Наталія Пономарчук ламає стереотипи через музику та культурну дипломатію
Магія кохання на сцені: у столиці презентували одноактний балет на музику Джорджа Гершвіна
У Дніпрі філармонія реалізувала масштабний проєкт
Три великих «Ш»: миколаївцям зіграли найкращі твори композиторів-романтиків
В Одеській філармонії відбувся перший концерт після ракетного обстрілу
«Open space»: екскурсія для дітей та молоді Полтавщини
ДО ДНЯ ПАМ’ЯТІ ГЕРОЇВ КРУТ
Враження про концерт Богдани Півненко у Лондоні
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
127.jpg